قاتلان عظیم سال 2019

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، در تغییری چشمگیر نسبت به دو دهه پیش، اکنون بیماری های غیرواگیر مانند سرطان و دیابت از دلایل اصلی مرگ ومیر در دنیا هستند، این بیماری ها را می توان قاتلان عظیم سال 2019 نامید.

قاتلان عظیم سال 2019

به گزارش شهروندآنلاین به نقل از گاردین، بیماری های غیرواگیر اکنون 7 علت از 10 علت اصلی مرگ ومیر هستند. در سال 2000 این بیماری ها 4 علت از 10 علت اصلی مرگ ومیر بودند. عظیم ترین قاتل بیماری قلبی است که علت 16 درصد از کل مرگ ومیرهاست.

بر اساس ارزیابی های منتشرشده سازمان بهداشت دنیای (WHO) آلزایمر و سایر اَشکال زوال عقل درحال حاضر در میان 10 علت اصلی مرگ ومیر هستند؛ این درحالی است که مرگ ومیر ناشی از دیابت بین سال های 2000 و 2019 در سراسر دنیا 70 درصد افزایش یافته است.

تدروس آدانوم گیرسیوس، مدیر کل سازمان بهداشت دنیای، گفت: ارقام تازه احتیاج به تمرکز شدید بر پیشگیری و درمان بیماری های قلبی- عروقی و تنفسی مزمن را نشان می دهد. این برآورد های تازه یادآوری می نماید که ما باید به سرعت در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های غیرواگیر پیشرفت کنیم.

او اضافه نمود: این آمار و ارقام ضرورت بهسازی محسوس مراقبت های بهداشتی اولیه، عادلانه و همه جانبه را به وضوح نشان می دهد. مراقبت های بهداشتی اولیه قوی، بنیادی است که همه چیز متکی به آن است، از مبارزه با بیماری های غیرواگیر گرفته تا مدیریت بیماری همه گیر دنیای.

هفت بیماری که در این گزارش آمده، باعث 24.4 میلیون مرگ یا 44 درصد از کل مرگ ومیر در دنیا، در سال 2019 بوده است.

پس از بیماری قلبی، که باعث از دست رفتن جان نزدیک به 9 میلیون نفر در سال 2019 شد، سکته مغزی و بیماری های مزمن ریوی دومین و سومین علت اصلی مرگ ومیر ناشی از بیماری غیرواگیر بود. سرطان های نای، نایژه و ریه و بیماری های کلیوی هم افزایش یافت.

زوال عقل هفتمین علت اصلی مرگ ومیر شناخته شد و به طور نامتناسبی سهم زنان از آن، 65 درصد بود. دیابت که رتبه نهم را در این لیست دارد، بیشتر مردان را از پا درآورد؛ با افزایش 80 درصدی از سال 2000.

این گزارش بعلاوه می گوید مرگ بر اثر بیماری های واگیر در 20 سال گذشته کاهش یافته است، اما کشور هایی با عایدی کم و میانه همچنان با آن روبه رو هستند.

اچ آی وی/ ایدز که سال 2000 هشتمین علت اصلی مرگ بود، در سال 2019 در صندلی نوزدهم نهاده شد؛ درحالی که بیماری سل از صندلی هفتم در سال 2000 به سیزدهم در سال 2019 سقوط کرد، اما هنوز جزو 10 قاتل عظیم در آفریقا و جنوب شرق آسیاست.

سازمان بهداشت دنیای بر مرگ های ناشی از آسیب هایی مانند تصادفات جاده ای، به ویژه در آفریقا و مصرف موادمخدر در قاره آمریکا- جایی که افزایش 300 درصدی مرگ های مرتبط با موادمخدر بین سال های 2000 و 2019 وجود داشت، تأکید کرد.

کتی داین از انجمن بیماری های غیرواگیر گفت: گزارش سازمان بهداشت دنیای ویرانی زندگی انسان ها را به تصویر می کشد که می توان و باید از آن جلوگیری کرد. اگر دولت ها متعهدند که از مرگ های اجتناب پذیر در مقیاس گسترده جلوگیری نمایند، باید در زمینه سلامتی شهروندان خود سرمایه گذاری نمایند و با مقابله با عوامل خطر مشترک (الکل، دخانیات، نداشتن فعالیت بدنی، رژیم های غذایی ناسالم و آلودگی هوا) به سلامت محیط زندگی یاری نمایند و مطمئن شوند که تشخیص های اولیه و حیاتی، درمان و مراقبت برای آنان که احتیاج دارند، دور از دسترس نخواهد بود.

منبع: فرارو

به "قاتلان عظیم سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاتلان عظیم سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید