فاجعه در کمین استادیوم آزادی ، هشدار رئیس سازمان نظام مهندسی : شرایط طبقه دوم استادیوم بحرانی است

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، استادیوم آزادی در شرایط بحران است اما سازمان توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در اقدامی عجیب خبر از صدور مجوز ایمنی برایش داده است.

فاجعه در کمین استادیوم آزادی ، هشدار رئیس سازمان نظام مهندسی : شرایط طبقه دوم استادیوم بحرانی است

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، مجوز ایمنی برای استادیوم آزادی آن هم پس از 50 سال. این ادعای بزرگ مدیر استادیوم آزادی است که صبح شنبه 19 آذرماه 1401 منتشر شد. ادعایی که واکنش های بسیاری به همراه داشت. اگرچه پیگیری ها از علیرضا عاصم یوسفی رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نشان داد آنها توانسته اند یک گواهی ایمنی از شرکتی بگیرند که نامش را منتشر ننموده اند اما ادعا می نمایند تحت لیسانس شرکتی بین المللی است که آن شرکت بین المللی یکی از شرکت های مورد تایید کنفدراسیون فوتبال آسیاست.

عاصم یوسفی ادعا می نماید 15 ماه است که این شرکت مشاور استادیوم آزادی را کنترل ایمنی نموده و حالا با برطرف تمام ایرادات استادیوم ، به استادیوم برای اولین بار از بدو تاسیس گواهی کنترل ایمنی داده است. مجوزی اگرچه بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال باید به وسیله ای اف سی و کمیته مستقل حرفه ای سازی فدراسیون فوتبال و شرکت مستقل بین المللی حقیقت سنجی گردد و در حقیقت آنچه حاصل شده تنها یک گواهی اولیه است!

این اما تمام حقیقت استادیوم آزادی نیست. سازه ای که 48 سالی از افتتاح رسمی آن می گذرد و برای بازی های آسیایی 1974 تهران ساخته شده است. استادیومی که احمد مددی مدیر پیشینش در روز برکناری در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت:سازه اش ترک دارد و می تواند یک متروپل نو برای کشور گردد.

سازه ای که مددی تاکید نمود در دوره مدیریت بیش از یک ساله اش در آزادی قراردادی برای مقاوم سازی و ایمن سازی اش اتفاق نیفتاده است و بر اساس گفته مدیر پیشینش یک سازه پر خطر عمومی است که می تواند به بحران عمومی بدل گردد. سازه ای که اگرچه به علت شکل مالکیتش ارتباطی به سازمان آتش نشانی، شورای شهر و سازمان نظام مهندسی ندارد اما تمام این نهادها درباره اش به مسئولین وزارت ورزش هشدار داده اند. حمزه شکیب عضو پیشین شورای شهر تهران ، مدرس دانشگاه و رییس سازمان نظام مهندسی کشور در گفت و گو با خبرآنلاین به تشریح جزییاتی از بازدید یک ماه قبل خود از این سازه پرداخته که تشکیک اساسی در ادعای مسئول اماکن ورزشی وزارت ورزش ایجاد می نماید.

آقای شکیب آیا شما به عنوان سازمان نظام مهندسی از این سازه بازدیدی داشتید ؟

ببینید اول بگویم از نظر نظام اداری سازه ای مثل استادیوم آزادی چون مالکیت دولتی دارد زیر نظر سازمان نظام مهندسی نیست و اساسا ما مسئولیت درباره سازه های بخش خصوصی داریم اما فکر می کنم حدود یک ماه قبل بود که به علت حساسیت این سازه من به دعوت دوستان بازدید از سازه داشتم که فقط یک آنالیز چشمی و سطحی بود و آنچه می گویم حاصل همین بازدید میدانی غیر آنالیز های دقیق کارشناسی است.

شرایط چطور بود؟

آنچه در همین مشاهدات چشمی هم قابل مشاهده و آشکار بود ، ایراداتی بودند که می شد به سه مورد آنها را دسته بندی کرد. ایراد اول مشکل زه کشی آب های سطحی بود که از کار افتاده و آب ها جذب نمی شدند و این باعث شده تا آب ها به بخش زیرین استادیوم نفوذ کند و جذب و دفع نگردد. البته کار ما مهندس ها هم مثل کار پزشکان است ممکن است یک ویزیت شرایط بالینی کنیم و نسخه ای در حد چند مسکن هم بنوییم اما برای آنالیز دقیق احتیاج به آزمایشات تخصصی و عکس برداری و … داریم .

یعنی بر اساس این مشاهده میدانی به این نتیجه اولیه رسیدید که آب های سطحی احتمالا به پی بنا نفوذ می نماید؟

ببینید سازه استادیوم آزادی از همان زمان ساخت در یک گودال ایجاد شده یعنی بخش هایی از استادیوم که زمین و رختکن ها در آن قرار دارند پایین تر از سطح زمین اطراف هستند. بعد سازه طبقه اول تقریبا هم سطح زمین است و سازه طبقه دوم بر روی این سطح ساخته شده است. مشکل زه کشی امکان جذب آب را از بین برده و باعث این مشکل نشت آب در بخش های پایینی شده و به نظر می رسداین سیستم زه کشی باید به کلی ترمیم و برایش فکر اساسی گردد اما استادیوم دو ایراد اساسی دیگر هم داشت.

مشکل ترک زون ها؟

بله مشکل بعدی همین مشکل ترک های زون هست که البته دوستان می گفتند بخش هایی را در این زمینه ترمیم نموده اند . البته با همین مشاهده میدانی چشمی هم می شد دید این ترمیم انجام گرفته چندان اصولی نبوده و وزن زیادی را به ستون ها تحمیل نموده است.

ایراد سوم چه بود؟

راستش به نظرم ایراد اصلی مربوط به طبقه دوم استادیوم است . در طبقه دوم طره هایی هستند ترک های شان آشکار است و شرایط بحرانی دارد . از نظر من ایراد اصلی در این طبقه است که باید برایش فکر اساسی گردد.

در زمان بازدید شما عملیات عمرانی ترمیم انجام می گرفت؟

ما چیز خاصی ندیدیم.

این ایرادات در یک ماه قابل ترمیم بودند؟

در یک ماه ؟ نخیر ببینید این چیزی که می گویم احتیاج به یک مدلسازی دارد . چون وقتی درباره این ترک ها حرف می زنیم باید دقیق آنالیز و عکس برداری شوند. مقاومت سازه سنجیده گردد. در مدل سازی مقدار فشاری که به هر زون وارد می گردد آنالیز گردد چون همان طوری که می دانید وزنی که به هر بخش وارد می گردد . یعنی تنها بار وزن جمعیت مهم نیست . جمعیتی که به تماشای فوتبال می رود جمعیت ساکن نیست و فعل و انفعالاتی دارد که فشار وارده به سازه را در زمان های مختلف تغییر می دهد برای همین احتیاج به مدل سازی دقیق دارد و بعد از این مدل سازی باید کار ترمیم انجام بگیرد که این کاری دقیق و زمان بر است.

چون وزارت ورزش امروز اعلام نمود برای استادیوم گواهی ایمنی گرفته است . به هر حال احتمالا این شرکت داخلی که چنین گواهینامه ای را صادر نموده گرید از سازمان نظام مهندسی دارد؟

نه باز تاکید می کنم استادیوم ها سازه هایی نیستند که به سازمان نظام مهندسی مربوط باشند و احتمالا اگر شرکتی چنین گواهینامه ای داده تحت نظر سازمان مدیریت دولتی بوده است. ولی بر اساس تجربه می گویم اگر شرکتی در این فاصله کوتاه از زمان بازدید ما تا امروز اعلام نموده ایرادات ایمنی استادیوم آزادی مرتفع شده، این گواهینامه نمی تواند معتبر باشد و بیشتر جنبه فرمالیته دارد.

آقای شکیب با توجه به حساسیت این استادیوم و خطری که می تواند داشته باشد تا به حال به این فکر نیفتادید این مسائل را به طور رسمی برای مقامات عالیرتبه مثل رییس جمهور بنویسید؟

همان طور که از ابتدای صحبت مان گفتم ما از نظر گردش کار اداری در این باره مسئول نیستیم و متولی این استادیوم نهادهای مسئول دیگری هستند اما به خاطر حساسیت موضوع و تبعات تلخی که می تواند داشته باشد راستش من نکاتی را چه به صورت شفاهی و چه به صورت مکتوب برای دوستانی که در این زمینه مسئولیت داشتند نوشته ام . متاسفانه مشکل این است که دوستان متولی استادیوم نگهداری اصولی و تخصصی در همه این سال ها از چنین سازه ای نداشتند . صرف اینکه یک متولی نگهداری برای چنین سازه هایی بگذاریم کافی نیست و چنین سازه هایی احتیاج به نگهداری و بازسازی تخصصی دارند . اتفاقی که در سال های گذشته رخ نداده و حاصلش چنین شرایطی است. امیدوارم این ایرادات ترمیم گردد چون همه می دانیم استادیوم ءزادی یک محل عمومی مهم است که عدم توجه به مسائلش می تواند بحران ایجاد کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "فاجعه در کمین استادیوم آزادی ، هشدار رئیس سازمان نظام مهندسی : شرایط طبقه دوم استادیوم بحرانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه در کمین استادیوم آزادی ، هشدار رئیس سازمان نظام مهندسی : شرایط طبقه دوم استادیوم بحرانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید