صادرات سنگ آهن ایران صفر شد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، چین میخواهد با افزایش فراوری سنگ آهن داخلی خود، مقدار وارداتش از استرالیا را کاهش دهد. اما اگر چین هم فراوری سنگ آهن خود را افزایش دهد، قیمت و مقدار صادرات سنگ آهن ایران تغییری می نماید؟

صادرات سنگ آهن ایران صفر شد

سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن در همین باره به وبلاگ آریابلاگ می گوید: این اتفاق تاثیر به سزایی در بازار ایران ندارد. حجم صادرات ایران تقریبا به صفر رسیده است.

او ادامه می دهد: توسعه صنایع معدنی در ایران موجب شد بخشی از صادرات سنگ آهن ایران به سمت کنستانتره برود. اما این علت صفر بودن حجم صادرات ایران نیست و ما هنوز پنج میلیونی حجم مازاد در ایران داریم.

او به نقش دولت در به وجود آمدن موانع صادرات سنگ آهن اشاره می نماید و می گوید: تعبیر خودتحریمی که دولت برای ما تعریف کرد یکی دیگر از دلایل کم شدن صادرات ما بود. دولت عوارض سنگینی برای صادرات تعریف کرد و همه این ها باعث سنگین شدن هزینه صادرات شد.

وی اشاره می نماید: بازار جهانی را نمی توان مانند بازار داخلی گرفت و هنگامی که از بازار جهانی حذف می شویم، بازگشت به آن بسیار سخت است.

او فرایند حذف ایران از بازار جهانی را این گونه ترسیم می نماید: از سال 98 صادرات ما کم شد و در سال 99 این فرایند به صورت غیرقانونی ادامه پیدا کرد. مصوبه شورای هماهنگی سران قوا در سال 98 اجازه کاهش صادرات می داد اما در سال 99، دولت چنین اختیاری نداشت.

چین تنها 2 درصد از احتیاجش را از ایران تامین می نماید

او اظهار تاسف می نماید: بیشترین اندازه صادرات ما در این سال های اخیر حدود 24 میلیون تن سنگ آهن بود که این اندازه به چین صادر شد.

چین یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری ایران است اما بنا بر آماری که چند وقت پیش اتاق تهران منتشر کرد، سال پیش واردات نفتش از ایران را 99 درصد کاهش داده بود اما آیا اتفاقی مشابه در زمینه سنگ اهن هم میان ایران و چین افتاده است؟

عسکرزاده یادآوری می نماید: مقصد 98 درصد از صادرات سنگ آهن ما کشور چین بود که این اندازه، حدود 1.7 درصد سنگ آهنی است که چین احتیاج داشت.

او علت این کاهش قابل توجه را ناتوانی ایران در تامین سنگ آهن و مسائل صادرات آن می داند.

منابع سنگ آهن رو به اتمام است

عسکرزاده، منابع، سنگ آهن ایران را محدود می داند. او اضافه می نماید: بیشترین اندازه اکتشاف ما در دو دهه اول تاسیس سازمان زمین شناسی بوده. از سال 1340 تا 1360، بیشترین اندازه اکتشاف داشتیم و همه منابع مربوط به همان دوره است و پس از آن دولت فعالیتی در این زمینه نداشت. ایران به لحاظ تنوع زیادی در مواد معدنی دارد اما حجم هر یک از این مواد معدنی کم است.

دبیر انجمن سنگ آهن بیان می نماید: حجم فراوری سنگ آهن کشور الان نزدیک به چند میلیون تن است ولی صادرات در بیشترین اندازه خود 24 میلیون تن بوده و در سال های بعد با محاسبه سایر محصولات مثل کنسانتره و گندله به حدود 20 میلیون تن رسید که بسیار ناچیز است.

او در آخر خاطرنشان می نماید: ما حدود 4 میلیون تن مازاد گندله داریم. برای افق سال 1404، 55 میلیون تن ظرفیت فولاد تعریف کردیم و به تناسب آن هم باید مواد اولیه هم پیش بینی شده است.

منبع: تجارت نیوز

به "صادرات سنگ آهن ایران صفر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات سنگ آهن ایران صفر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید