شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در رانندگان

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، رانندگان، از اقشار بسیار زحمتکشی هستند که علاوه بر مسائل گاه وبیگاه مربوط به شغل خود، با انواع فرسودگی های بدنی نیز روبرو هستند. محققان کشور، در مطالعه ای پژوهشی، میزان شیوع دردهای عضلانی اسکلتی در این افراد را آنالیز نموده و پیشنهادهایی برای کاهش این معضلات ارائه داده اند.

شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در رانندگان

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، به هرگونه صدمه یا اختلال در ماهیچه، استخوان، تاندون، رباط، مفصل، اعصاب و عروق خونی که همراه با رگ به رگ شدن، درد و التهاب باشد، اختلالات اسکلتی -عضلانی گفته می گردد. این اختلالات می توانند براثر شرایط کار ایجاد یا تشدید شوند.

اختلالات اسکلتی- عضلانی یکی از عوامل شایع آسیب های شغلی و ناتوانی در کشورهای صنعتی و کشورهای درحال توسعه هستند. بر اساس برآورد سازمان بین المللی کار در حدود 160 میلیون بیماری مرتبط با کار در هرسال در دنیا اتفاق می افتد که بیش ترین آمار ثبت شده مرتبط با اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی از کار است.

به گفته متخصصان، بیش از یک میلیون شاغل، انواعی از آسیب ها را در هرسال تجربه می نمایند که حرکات تکراری، شرایط بدنی یا اصطلاحاً پوسچر نامناسب و فشار بیش ازحد از دلایل اصلی این آسیب ها هستند. طبق مطالعات اجرا شده، علت بیش از نیمی از غیبت ها در محیط کار، اختلالات اسکلتی- عضلانی است.

هم چنین آسیب های اسکلتی- عضلانی ناشی از کار سبب تحمیل هزینه های زیادی به سیستم بهداشتی- درمانی کشورها می گردد. هزینه های مستقیم شامل هزینه های پرداختی به پزشک و بیمارستان، توان بخشی، بیمه و غیره، هزینه های غیرمستقیم شامل ازکارافتادگی فرد آسیب دیده و تلفات دستمزد او، هزینه های تحمیل شده به کارفرما در مورد استخدام و آموزش نیروی جدید به جای فرد آسیب دیده و هزینه های اداری شامل هزینه های مرتبط برای دریافت غرامت است و هزینه مرتبط با کیفیت زندگی که مرتبط با درد و رنج فرد آسیب دیده و خانواده او است.

در رابطه با این موضوع مهم، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی زابل و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پژوهشی را انجام داده اند که تمرکز آن بر رانندگان بوده است، چراکه رانندگی یکی از شغل هایی است که با سختی مختص به خود، سلامت شاغلین را به دلیل مواجهه با عوامل زیان آور شغلی تهدید می نماید و یکی از عمده ترین بیماری ها و عوارض ناشی از آن، ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی است.

در این تحقیق که به صورت متاآنالیز و مرور سیستماتیک و با هدف آنالیز میزان شیوع چنین اختلالاتی در گروه شغلی فوق اجرا شده است، مقالات علمی از پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی در بازه زمانی سال های 2000 تا 2017 مورد استفاده قرار گرفته اند و کل حجم نمونه مورد آنالیز 7706 نفر با میانگین 350 نفر در هر مطالعه بوده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، بیشترین میزان شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی در رانندگان به ترتیب مربوط به اختلال ناحیه تحتانی کمر و کم ترین شیوع نیز مربوط به اختلال آرنج بوده است.

محسن پورصادقیان، پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و پنج محقق دیگر که اجرای این پژوهش را به عهده داشته اند، دراین باره می گویند: مطالعات انجام گرفته نشان می دهند که بروز کمردرد در رانندگان بیش از سایر اندام های بدن است و این به دلیل عواملی از قبیل نشستن طولانی مدت، نداشتن استراحت کافی جهت رفع خستگی و تنش های عضلانی، وارد شدن ضربات تکراری به این ناحیه از بدن در اثر ناهمواری جهت و دست اندازها و وجود نشستن گاه و تکیه گاه نامناسب جایگاه خودرو به خصوص در کشورهای درحال توسعه است.

آن ها ادامه می دهند: بر اساس نتایج آنالیز سیستماتیکی که ما انجام دادیم، کمردرد یک مشکل رایج در بین رانندگان بوده است و تعداد رانندگان مبتلابه کمردرد احتمالاً در دهه های آینده افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت که این موضوع می تواند با توجه به نشستن های طولانی مدت پشت فرمان در طول شبانه روز، قابل توجیه باشد.

پورصادقیان و همکارانش که این یافته ها را در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در فصل نامه بهداشت و ایمنی کار به چاپ رسانده اند، معتقدند: برای حل این مسائل و به حداقل رساندن آن ها در جامعه، باید تحقیقات بیشتری برای شناسایی عوامل خطر و مداخلات فرهنگی مناسب جهت پیش گیری و درمان کمردرد صورت گیرد. هم چنین به رفع مسائل فیزیکی و بهبود شرایط ارگونومی محل کار یا همان وسایل نقلیه، بایستی توجه بیشتری گردد و برای کاهش و رفع کردن آن ها اقداماتی صورت گیرد و در واقع، در بازطراحی وسایل نقلیه دقت نظر بیشتری اعمال گردد.

فصل نامه بهداشت و ایمنی کار توسط انجمن علمی بهداشت کار ایران به صورت چهار شماره در سال منتشر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در رانندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در رانندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید