شیر جو بهتر است یا شیر بادام؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، شیر بادام و شیر جو دو نمونه از شیرهای غیرلبنی هستند که سر اینکه کدام یک از آن ها بهتر است بحث وجود دارد. به همین علت در این مطلب قصد داریم به آنالیز این موضوع بپردازیم.

شیر جو بهتر است یا شیر بادام؟

شیرهای غیرلبنی بسیاری در سوپرمارکت ها وجود دارند اما مقایسه کردن آن ها و آنالیز اینکه بین شیر جو، شیر بادام، شیر سویا و … یا هر ترکیبی از آن ها کدام یک بهتر است سخت است. در ادامه درباره اینکه کدام شیر غیرلبنی بهتر است مطالبی را خواهید آموخت و بعلاوه متوجه خواهید شد که از میان شیر جو و شیر بادام کدام یک طعم بهتری دارند، سالم تر هستند و چه معایبی دارند؟

شیر جو چیست؟

شیر جو در ابتدا در سال 2017 در کافه ها و کافی شاپ های ایالات متحده بسیار محبوب شد و سپس در سوپر مارکت ها به دلیل طعم خنثی، نداشتن مواد حساسیت زا و به دلیل اینکه جوها پایدارتر از سایر شیرهای آجیل هستند به وفور در دسترس نهاده شد. در سال 2021 شیر جو بعد از شیر بادام به رتبه دوم شیرهای غیرلبنی صعود کرد.

در صورتی که بخواهید در منزل شیر جو درست کنید کافی است به سادگی جو را با آب مخلوط نموده و سپس تفاله آن را بگیرید. شیر جوهای صنعتی هم به همین شیوه ترکیب می شوند اما بسته به نوع مدلشان در مقیاس بزرگتر ممکن است ویتامین، مواد معدنی، طعم دهنده ها، روغن ها یا شکرهای مختلف به آن ها اضافه گردد.

فواید شیر جو

شیر جو از نظر بافت و خامه ای بودن نزدیک به شیر لبنی اما از آن شیرین تر است. شیر جو کربوهیدرات و کالری بالاتری داشته اما در عوض فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به شیر بادام دارد. این شیر انتخابی عالی برای افرادی که به آجیل حساسیت دارند به شمار می رود.

در واقع شیر جو محبوب ترین شیر گیاهی برای افراد علاقه مند به قهوه هایی مانند لته و ماکیاتو است. بعلاوه طعم ملایم و بافت خامه ای جو آن را برای شیر و کلوچه ایدئال می سازند. درست مانند شیرهای غیرلبنی که در بسته بندی فروخته می شوند شیرهای جو هم تا زمانی که در آن ها باز نشده باشد در قفسه نگهداری می شوند اما پس از اینکه درب آن ها را باز کردید باید آن ها را در یخچال نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید که هر دوی شیرها را باید در عرض ده روز مصرف کنید.

مواد غذایی شیر جو

یک فنجان شیر جو شیرین نشده حاوی:

  • 112.8 کالری
  • 6.5 گرم چربی
  • 12 گرم کربوهیدرات
  • 1.9 گرم پروتئین
  • 347.8 میلی گرم کلسیم

پایداری شیر جو

شیر جو و همه شیرهایی که پایه گیاهی دارند نسبت به فراوری شیر لبنی آسیب کمتری به محیط زیست وارد می نمایند. شیر گاو و کود آن ها گازهای گلخانه ای را فراوری می نمایند که منجر به تغییر آب و هوا می گردد. مدیریت نامناسب کودها می تواند به منابع آبی آسیب زده و کشت بیش از حد و فراوری بیش از حد غذا می توانند به جاهایی مانند جنگل ها و مراتع آسیب وارد کند.

از سوی دیگر جو و به ویژه جوهای طبیعی پایداری بیشتری دارند. جوهای طبیعی برای سلامت خاک و تجزیه کربن مفید هستند. این بدان معنا است که به جای آزادسازی کربن بیشتر آن را به دام می اندازند.

از آنجایی که شیر جو می تواند به صورت کامل از جو تهیه گردد بعلاوه پسماند غذایی را هم کاهش می دهد.

معایب شیر جو

با وجود اینکه شیر جو یک گزینه عالی برای افرادی است که نمی توانند شیر لبنی را تحمل نمایند اما هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بین شیر جو، شیر بادام و شیر از نظر غذایی معایبی هم دارد زیرا شیر لبنی دوبرابر شیر بادام و شیر جو پروتئین دارد. بعلاوه شیر لبنی در مقایسه با شیرهای گیاهی ریز مغذی های بیشتری دارد. بعضی از این مواد مغذی به شیر بادام و شیر جو هم اضافه می شوند اما این مساله در برندهای مختلف فرق دارد.

با مصرف شیر لبنی اندازه خوبی از ویتامین های A، B2, B12، C، پنتوتونیک اسید، بیوتین پلاس، فسفر و ید را دریافت خواهید کرد. این در حالی است که هیچکدام از این ها در شیرهای غیر لبنی وجود ندارد. نقطه ضعف دیگر این شیرها این است که به صورت کلی شیر جو سه یا چهار برابر گران تر از شیر لبنی و دو یا سه برابر گران تر از شیر جو است.

شیر بادام چیست؟

در سال 2018 شیر بادام در صدر شیرهای گیاهی نهاده شد و از آن موقع تا به امروز در صدر این فهرست به جای مانده است.

در صورتی که بخواهید شیر بادام را در خانه تهیه کنید، باید بادام ها را با آب مخلوط نموده و سپس آن ها را در مخلوط کن ترکیب کنید. مانند شیر جو بسیاری از شیر بادام هایی که به صورت تجاری فراوری می شوند حاوی ویتامین ها و مواد معدنی، شکر، طعم دهنده ها و مواد نگهدارنده هستند.

فواید شیر بادام

مزه شیر جو با شیر بادام بسیار فرق دارد. شیر بادام بافت رقیق تری دارد و این بسته به چگونگی استفاده از شیر بادام می تواند مزیت یا عیب محسوب گردد. این رقیق بودن شیر بادام را به افزونه نه چندان محبوبی برای اضافه شدن به قهوه یا شکلات داغ تبدیل نموده است اما در صورتی که یک لیوان از آن را با با یک کاسه غلات میل کنید طعم دلپذیری دارد.

مواد غذایی شیر بادام

از جمله فواید شیر بادام اینکه عاری از هرگونه چربی اشباع شده بوده و اغلب دارای مواد مغذی مفید مانند کلسیم و ویتامین دی است. در ادامه مواد غذایی موجود در یک فنجان شیر بادام شیرین نشده توضیح داده شده است:

  • 44.7 کالری
  • 3.7 گرم چربی
  • 1.6 گرم کربوهیدرات
  • 1.6 گرم پروتئین
  • 373.1 میلی گرم پروتئین

شیر بادام ویتامین e بالاتر و کالری و کربوهیدرات کمتری در مقایسه با شیر جو دارد اما اغلب آبکی تر از بادام واقعی است. به همین خاطر ترکیب آن با غلات خیلی خوب شده و با نوشیدنی های قهوه خامه دار خیلی خوب نمی گردد.

پایداری شیر بادام

شیر بادام به آب بسیار زیادی احتیاج دارد و با توجه به خشکسالی در سال های اخیر پایداری شیر بادام زیر سوال می رود و آن را نسبت به شیر جو ناپایدارتر می سازد. علاوه بر مساله آب تحقیقات بعلاوه نشان داده اند که کودهای شیمیایی به کار رفته در مزرعه های بادام در آمریکا آسیب های جدی به جمعیت زنبورها زده اند. همین مساله می تواند تاثیر شدیدی روی زیست بوم بگذارد.

معایب شیر بادام

بزرگترین نقطه ضعف شیر بادام به ویژه در مقابل شیر جو ناپایداری آن است. دلیل محبوبیت شیر جو این است که برای محیط زیست سالم تر است و آب کمتری برای فراوری آن در مقایسه با شیر لبنی و شیر بادام مصرف می گردد.

اما در صورتی که تنها نقاط ضعف مواد غذایی شیر بادام را با شیر جو مقایسه می کنید آن را یک شانس در نظر بگیرید زیرا هر دو شیر در مقایسه با شیر لبنی مواد مغذی و پروتئین کمتری دارند.

شیر جو سالم تر است یا شیر بادام؟

شیرهای جو و بادام هر دو جزو شیرهای گیاهی سالم هستند. هر دوی آن ها چربی های اشباع شده کمی دارند و به آن ها کلسیم، ویتامین دی، ویتامین b12 و سایر مواد مغذی اضافه شده است تا از نظر مغذی بودن بیشتر شبیه به شیرهای لبنی شوند.

تفاوت اصلی در مواد افزودنی است که می خواهید تا حد امکان کم باشد. اما این موضوع به برند و نوع شیر بستگی دارد. بنابراین به برچسب های مواد غذایی توجه نموده و حتما فهرست مواد تشکیل دهنده را نگاه کنید و آنالیز کنید که شیر جو یا شیر بادام شکر افزوده نداشته باشند.

بعلاوه پروفایل مواد غذایی موجود در شیر جو یا شیر بادام بسته به اندازه آب موجود در شیر فرق می نماید. اندازه آب شیر جو خانگی با شیر بادام خانگی فرق دارد. هر دوی این شیرها با نمونه تجاری آن ها که در مغازه ها وجود دارد فرق دارند.

هر چقدر آب بیشتر باشد جو و بادام موجود در شیر جو یا شیر بادام کمتر هستند. از آنجایی که شیر بادام به صورت میانگین آب بیشتری نسبت به شیر جو دارد، می توان ادعا کرد که شیر جو سالم تر است زیرا اندازه بیشتری جو دارد.

شیر بادام زمینی نیچرلین با قند خرما - 1000 میلی لیتر

80,000

تومان

شیر فندق کاله - 200 میلی لیتر

18,000

تومان

انواع شیر غیر لبنی

مشاهده همه

تفاوت شیر جو، شیر بادام و شیر لبنی

از دیدگاه تغذیه و مواد مغذی شیر لبنی در جایگاه اول قرار گرفته است. در صورتی که فرد بتواند این شیر را بخورد برترین گزینه است. اما در صورتی که نتواند آن را بخورد اما پروتئین برایش مهم باشد می تواند از شیر سویا بهره ببرید. شیر سویا نزدیک ترین گزینه به شیر لبنی است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ آریابلاگ مگ را بخوانید.

منبع: Readers Digest

منبع: دیجیکالا مگ

به "شیر جو بهتر است یا شیر بادام؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر جو بهتر است یا شیر بادام؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید