خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی؛ علائم مسمومیت را بشناسید

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، با مصرف قارچ های سمی علائم مسمومیت 4 تا 5 ساعت و گاهی تا 24 ساعت به صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکمدرد، بی حالی، عطش، سرگیجه و همچنین عوارض روحی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی قراری ظاهر می شود.

خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی؛ علائم مسمومیت را بشناسید

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: قارچ های سمی ازنظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ های خوراکی داشته و مصرف آن ها بسیار خطرناک است.

ترحم بهزاد درباره خطر مسمومیت در پی برداشت قارچ های سمی اظهار کرد: بهار طبیعت سرآغاز روییدن و رویش گیاه در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه های مرتعی است که انواع مختلف گونه از جمله انواع و اقسام قارچ ها نیز در کنار درختان خشکیده و در منطقه ها کوهستانی یا مرطوب مرتعی کشور رویش داشته و مورد استقبال مردم و به ویژه مردمان بومی و محلی قرار گرفته و چه بسا در بازار عرضه و به فروش می رسند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه برخی از گونه های قارچ از نوع سمی بوده و حاوی سم مهلک هستند، آگاهی از این مطلب نقش مؤثری در عدم استفاده از آن و جلوگیری از حادثه و حوادث ناگواری خواهد شد که تجربه و سابقه آن وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در سال های اخیر توجه به گیاهان دارویی و نقش و اثر آن در جهان و ایران زیاد شده و مردم زیادی به آن اقبال نشان دادند و این مسئله باعث توجه بیش از پیش به استفاده از قارچ ها نیز شده است، بنابراین مراقبت از مردم و اطلاع رسانی و افزایش آگاهی آن ها در پرهیز از برداشت و خودداری از مصرف نیز اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

بهزاد توضیح داد: قارچ های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ های خوراکی داشته و این موضوع بسیار خطرناک است. تمیز دادن و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها از طریق متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است و بی توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در ارتباط با سموم این است که برای اغلب آن ها، پادزهر و به نوعی بستگی به اندازه مصرف و شدت مسمومیت امکان درمان وجود دارد، اما برای سم قارچ، پادزهر خاصی وجود ندارد و معالجه میسر نیست! بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری و دقت و عدم مصرف قارچ سمی و ممانعت از ورود سم به بدن است. مصرف قارچ از طریق حیوانات و پرندگان بیانگر غیرسمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و با آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز، بخارپز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نرفته و سم زدایی نمی شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه نمود: با مصرف قارچ های سمی علائم مسمومیت 4 تا 5 ساعت و گاهی تا 24 ساعت به صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، بی حالی، عطش، سرگیجه و همچنین عوارض روحی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی قراری ظاهر می شود.

بهزاد گفت: با توجه به موارد فوق توصیه مؤکد به عموم مردم برای حفظ سلامتی و آرامش خود و خانواده خود، عدم استفاده و خودداری جدی از مصرف قارچ های خودرو است.

منبع: تسنیم

منبع: فرادید

به "خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی؛ علائم مسمومیت را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر مسمومیت مرگبار با مصرف قارچ های سمی؛ علائم مسمومیت را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید