تشخیص 4 بیماری جدی با کاهش حس بویایی

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، نمناک/حس بویایی ارتباط نزدیکی با حافظه دارد. یعنی یک بوی خوشایند می تواند شما را یاد یک موقعیت شاد و با آرامش بیاندازد اما به نظر شما اگر حس بویایی تغییر کند، چه اتفاقی می افتد؟ با چنین اتفاقی نه تنها یاد آوری خاطرات خوب و زیبا کمتر می گردد، بلکه ممکن است نشان دهنده سیگنال مسئله ای در سلامتی شما باشد.

تشخیص 4 بیماری جدی با کاهش حس بویایی

برخی از افراد چیز هایی را بو می کشند که در اطرافشان نیست، برخی دیگر بوی چیز های مختلف را به شکل ناخوشایند احساس می نمایند و اما برخی دیگر حس بویایی را از دست می دهند. هر کدام از این تغییرات، به غیر از زمان هایی که این تغییرات هنگام سرماخوردگی اتفاق بیفتد، می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

متخصصان بر این عقیده هستند که مسائل پویایی با اختلالات مختلفی در ارتباط است و نشان دهنده پیشرفت اولیه یک بیماری می باشد. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک شرایط هایی را به شما معرفی می کنیم که تغییر بویایی در آن ها به عنوان یک علامت اتفاق می افتد.

بیماری آلزایمر

مطالعات در خصوص بویایی، نشان می دهد که قسمت چپ بینی بر اثر ابتلا به بیماری آلزایمر، ضعیف تر از قسمت راست می گردد. کاهش حس بویایی یکی از اولین علائم بیماری آلزایمر محسوب می گردد زیرا سلول های بویایی را درگیر می نماید.

بیماری پارکینسون

حس بویایی هم احتیاج به بینی و هم احتیاج به مغز دارد. یعنی این دو باید با یکدیگر همکاری نمایند تا این حس را ایجاد نمایند. نورون های موجود در بینی، هنگام بو کردن چیز های مختلف، پیامی را به مغز ارسال می نمایند که او را شناسایی نمایند. اگر در بوییدن بوهای آشنا مانند اگزوز ماشین، یا گوشت سرخ شده مشکل داشتید، احتمالاً تغییراتی در مغز شما ایجاد شده است. بیماری پارکینسون و آلزایمر می تواند علائم اولیه خود را در کاهش حس بویایی نشان دهد.

فشار خون

افرادی که حس بویایی در آن ها کاهش پیدا می نماید، ممکن است حس چشایی شان نیز ضعیف گردد. همچنین می تواند باعث مصرف زیاد نمک، هنگام پخت و پز باشد. مقدار زیاد نمک عاملی برای فشار خون است. شاید افراد خودشان ندانند اما 90% چشایی مربوط به بویایی می گردد بنابراین هنگامی که نتوانند چیزی را مزه نمایند، یعنی حس بویایی در آن ها خاموش شده است.

چاقی و دیابت

هنگامی که نمی توانیم چیزی را بو بکشیم یا مزه غذایی را به درستی بفهمیم، احتمالاً پرخوری نموده ایم. پرخوری عاملی برای چاقی است که با دیابت نوع 2 نیز ارتباط دارد. البته نباید شما را بترساند اما به شما یاری می نماید که علائم اولیه را در نظر بگیرید که یکی از آن ها مسائل حس بویایی می باشد. پس مراقب باشید تغییرات بویایی را مد نظر قرار دهید و به دنبال علائم دیگر بگردید و در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

منبع: همگردی

به "تشخیص 4 بیماری جدی با کاهش حس بویایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص 4 بیماری جدی با کاهش حس بویایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید