بستن پویای زخم یعنی چه؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، انسان همیشه در آرزوی روزی بود که قدرت نامحدود و تمام ناشدنی خود را ببیند اما آنچه او را یا بهتر بگوییم قدرت او را محدود می کند، نواقصی است که بر پیکر او وارد می شود و در بسیاری از موارد نمی تواند آنها را ترمیم کند و ممکن است به نقص عضو منجر شود. امروزه شاید بتوان گفت که بشر کمی به آرزوی خود نزدیک شده است، به

بستن پویای زخم یعنی چه؟

بستن پویای زخم یعنی چه؟

انسان همیشه در آرزوی روزی بود که قدرت نامحدود و تمام ناشدنی خود را ببیند اما آنچه او را یا بهتر بگوییم قدرت او را محدود می کند، نواقصی است که بر پیکر او وارد می شود و در بسکمک از موارد نمی تواند آنها را ترمیم کند و ممکن است به نقص عضو منجر شود. امروزه شاید بتوان گفت که بشر کمی به آرزوی خود نزدیک شده است، به خصوص که نوعی روش تازه برای درمان زخم ابداع شده است که موجب پیشگیری از قطع عضو می شود. در این مقاله به مطلبی در این باره می پردازیم.

نتایج پژوهشی تازه، نشان می دهد که استفاده از نوعی وسیله تازه طبی به بسته شدن زودهنگام زخم های جراحی کمک می کند و در نتیجه، هم زندگی افراد را نجات می دهد و هم اندام های آنان را از قطع شدن می رهاند. این موضوع هم برای شهروندان و هم برای سربازان و نظامیان مفید است.

بستن پویای زخم

گروهی از پزشکان نظامی انگلستان، از نوعی راهکار بستن زخم های جراحی پوست به نام آبرا استفاده کردند که متعلق به شرکت فناوری پزشکی کانیکا است و با موفقیت توانستند روش تازهی برای بستن زخم های ناشی از جراحت های سوانح یا جنگ و یا نزاع های خیابانی ابداع کنند که نام آن بستن پویای زخم است. در مقاله ای که در نشریه جراح آمریکایی چاپ شده است، این روش تازه را متخصصان توضیح دادند و آن هم به این صورت است که فشار مداوم و آرامی را روی دو لبه ناحیه زخم ایجاد می کند، به صورتی که در مدت چند روز به تدریج اما به طور کامل آن را می بندد و به این ترتیب نیاز به پیوند پوست برطرف می شود.

روش معمول ترمیم زخم

در حالت معمول که هم اکنون استفاده می شود، جراح برش بلندی را روی دست یا پای به شدت آسیب دیده برای فاشیوتومی یا برش غلاف عضلانی ایجاد می کند تا از تورم و فشار ناشی از تجمع بیش از حد مایع جلوگیری کند. این نوع عمل باید بلافاصله پس از سانحه و ضربه و بروز زخم انجام گیرد تا از قطع عضو یا حتی مرگ مجروح جلوگیری شود اما به طور معمول، جای زخم بلند و بد جوش خورده ای برجا می ماند. سالانه فقط در ایالات متحده آمریکا بیش از 16 هزار مورد از این گونه عمل های جراحی صورت می گیرد.

عوارض روش کنونی

دکتر سینگ می گوید: به علت اینکه تورم در عضلات به وجود می آید، اجازه نمی دهد که زخم ناشی از ضربه یا سانحه یا گلوله به طور کامل جوش بخورد. او اضافه می کند: به طور سنتی، جراحان این گونه زخم ها را باز می گذارند و سپس آنها را با گرافت یا پیوند پوستی می پوشانند. این موضوع موجب ایجاد زخم تازهی به علت پیوند و نگرفتن پیوند پوستی و در نتیجه بروز اسکار می شود. دکتر سینگ، سرپرست این گروه تحقیقاتی می گوید: با استفاده از سیستم کانیکا، ما توانستیم فاشیوتومی یا برش های غلاف عضلانی را به طور میانه در مدت دو تا شش روز ببندیم که سریع تر از زمان دیگر تکنیک های جراحی است. سیستم کانیکا برای استفاده زودهنگام بلافاصله پس از سانحه و به وجود آمدن زخم است و یافته ها نشان می دهد که کلید موفقیت در استفاده هرچه زودتر از این وسیله تازه برای درمان مجروحان است تا دو لبه زخم پوستی، زودتر و به طور موثرتری به یکدیگر نزدیک شوند تا عمل ترمیم به خوبی صورت گیرد. به طور کلی، ما بر این باوریم که این روش بر روش های دیگر برتری دارد.

مزایای روش بستن پویای زخم

مطالعه تازهی که باور دکتر سینگ و همکاران وی را در مرکز تحقیقاتی طب نظامی انگلیس تایید می کند، نشان می دهد که استفاده هرچه سریع تر از روش بستن پویای زخم، هم اندام و هم زندگی مجروحان را نجات می دهد. نتیجه این تحقیق در نشریه آسیب، عفونت و مراقبت های شدید از فرد دچار سانحه چاپ شده است. در این تحقیق، دانشمندان نتیجه گرفتند که استفاده از روش فاشیوتومی و بستن پویای زخم با روش کانیکا موجب کاهش احتمال مرگ و میر و قطع اندام به مقدار یک سوم شد. با روش بستن پویای زخم، جراحان با خیال راحت تری عمل فاشیوتومی را انجام داده و با سرعت بیشتری هم زخم حاصل از جراحی بهبود می یابد و از انجام گرفتن عمل جراحی دوم پرهیز می شود. مسلم است که بهبود سریع تر، موجب ترخیص زودتر از بیمارستان، کاهش عوارض و کاهش نیاز به مراقبت در منزل می شود و در نتیجه می توان در وقت و هزینه هم صرفه جویی کرد. با استفاده از وسایل مربوط به روش بستن پویای زخم می توان تا 40 درصد از هزینه های درمانی کاست و در حقیقت، افزایش بهره بیماران از روش درمانی بستن زخم به همراه کاهش هزینه های درمانی، این روش را به صورت راهکاری ایده آل برای درمان مجروحان درآورده است. نکته آخر و خبر خوب اینکه، روش بستن پویای زخم برای هر نوع زخمی به جز زخم ناشی از عمل جراحی اورژانس فاشیوتومی هم کاربرد دارد، از جمله زخم ها و پارگی های شدید پوست و هم زخم های شکمی و بیرون زدگی های احشای شکم به علت آسیب و ضربه و تصادف. همچنین این روش برای پیشگیری از باز شدن دوباره زخم های جوش خورده و برای آماده سازی بچه ها مبتلا به شکاف کام برای جراحی کاربرد دارد. در مورد آخر، برای درمان شکاف کام در حقیقت پیش از جراحی، از روش بستن زخم پویا برای کشیدن تدریجی دو طرف ناحیه شکاف کام به سوی یکدیگر استفاده می شود.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بستن پویای زخم یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستن پویای زخم یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید