برپایی جشنواره سی و چهارم با شعار سینما؛ سرزمین خیال
به گزارش وبلاگ آریابلاگ، تهران (پانا) - سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان با شعار سینما؛ سرزمین خیال برگزار خواهد شد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان، جشنواره سی و چهارم نیمه دوم مهر ماه امسال برگزار خواهد شد. جشنواره ای که برپایی آن در شرایط سخت کرونایی به واسطه تعریفی که در آن تولید و عرضه فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان اصل قرار می گیرد، اهمیتی تاریخی دارد و به نوعی، یک حرکت برای تأمین خوراک فرهنگی نسل نو و شادی آفرینی و تهییج این نسل محسوب می شود.
به این بهانه پای صحبت های علیرضا تابش دبیر این دوره جشنواره نشسته ایم که حاوی اولین نقطه نظرات وی درباره این دوره جشنواره است؛
سال گذشته اولین تجربه برپایی جشنواره آنلاین-فیزیکی در کشور را ثبت کردید و امسال در شرایطی که کشور تحت تاثیر پیک پنجم بیماری کروناست، در جستجوی راه حل متفاوت تری هستید… از سختی های این دوره بگویید.
دنیا و به ویژه ایران، از بحران کرونا آسیب دیده است؛ ما با دنیایی سوگوار و کشوری سوگوار روبروییم. بچه هاِ این سال ها، خاطراتی اندوهناک برایشان باقی خواهد ماند مملو از اعداد و ارقام و از دست دادن ها و دل نگرانی ها… معرفی سرزمین تخیل به بچه ها باید در اولویت آثار هنری و سینمایی باشد و سینمای کودک و نوجوان در سرزمینی که سرچشمه پیشرفت و خاستگاه امید است، یکی از این ظرفیت هاست. امید جدی ترین ابزاری است که می تواند دست بچه ها و نوجوانان این نسل را بگیرد و آنها را از این بحران به سلامت بگذراند و این سینماست که می تواند با نشان دادن وسعت سرزمین پهناور تخیل، شعله امید را در فکر آنها روشن نگاه دارد. نظر به اهمیت این چشم انداز، جشنواره سی و چهارم با شعار سینما؛ سرزمین خیال برپا خواهد شد.
از انتخاب این رویکرد و نقش رویاسازی و تقویت تخیل در مخاطبان کودک و نوجوان روزگار سخت فعلی بگویید و این که چگونه می توان با هنر-رسانه سینما، در راستای تبلور امید و جلوه گری معنای زیستن، تلاش و صبر در کودک و نوجوان اقدام کرد؟
چارچوب واقعیت و واقعیت گرایی، چارچوبی تنگ برای هنر سینما محسوب می شود. سینماگران ما هم در این سال های سخت کرونا، باید بیش از گذشته به سرزمین تخیل سری بزنند تا بتوانند سینمایی مطلوب کودک و نوجوان امروز، خلق کنند. این شعار، یک یادآوری به جامعه سینما هم محسوب می شود که اسیر فشار روزمره ای که شرایط سخت این روزها آنها و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، نباشند و دعوتی است از آنان به سرزمین خیال، تا با گذار از چارچوب واقعیت گرایی (و نه لزوما واقع گرایی)، دنیای سینما را مثل همیشه، دنیایی رنگی و رویاوار نگاه دارند.
با توجه به آمار رسمی اعلام شده، انتظار استقبال فیلمسازان از این دوره را داشتید؟ ایده شما در ارتقای سینمای کودک در دوران پساکرونا چیست؟
تعداد فیلم های سینمایی حاضر در این دوره، نشان می دهد حتی کرونا هم نتوانسته سینماگران ما را متوقف کند. سینمای کودک و نوجوان ایران، نشان داده است که نه زیر فشار کرونا و نه تحت هیچ شرایط دیگری، قصد ترک ارتباط با مخاطبان خود را ندارد و این حجم از تولیدات و تنوع آنها هم به ما می گوید در عصر پساکرونا هم، که انشاالله به زودی شاهدش خواهیم بود، سینمای کودک و نوجوان در کنار رسانه های نوینی مثل VODها و سامانه های نوتر ارائه محتوا، به حیات خود، پربارتر از همیشه ادامه خواهد داد.
امسال چه تغییرات عمده ای در برپایی و اجرای جشنواره به وجود آمده است؟
در دوره گذشته، با احتیاط و علی رغم نفی و انکار برخی از صاحب نظران و منتقدان، جهت برگزاری آنلاین جشنواره را پیمودیم و سربلند از آن بیرون آمدیم، امسال اما در شرایطی برای دومین بار و به حکم ویروس منحوس کرونا، شیوه برگزاری جشنواره به صورت ترکیبی آنلاین و آفلاین خواهد بود که بسیاری از منتقدان دیروز، خود به قدرت ابزارهای نوین و فناوری های نوظهور ایمان آورده و کمتر کسی به جای مانده است که منکر نقش قدرتمند این ساحت نو فناورانه در آینده سینما باشد. امیدواریم در این دوره هم، با تمهیداتی که اندیشیده شده بتوانیم ابعاد نوی از ظرفیت های ترکیب فناوری های مبتنی بر اینترنت و ظرفیت های فیزیکی موجود در سینما (در اصفهان و استان های کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی) را ارائه داده و درس هایی نو از آن بگیریم.
منبع: خبرگزاری پانا