امکان فراوری 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 پیش بینی می گردد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پیش بینی امکان فراوری 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 ظرفیت بسیار بزرگی است و اقدامات مطالعاتی به منظور پرورش این گونه در حال اجرا است.

امکان فراوری 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 پیش بینی می گردد

سید حسین حسینی با اشاره به ذخایر و ثروت های کلان منابع طبیعی که در گوشه گوشه این کشور وجود دارد گفت: استفاده بهینه از منابع آبی باید محور سیاستگذاری های فراوری، اشتغال و امنیت غذایی سازمان های تصمیم گیرنده قرار گیرد و عدم بهره برداری از آب و ذخایر در حوزه کشاورزی و آبزی پروری مصداق شاخص اسراف از منابع خدادادی است.

او اضافه نمود: باتوجه به اینکه در صنعت شیلات حوزه صید و صیادی ما را از حوزه آبزی پروری در سواحل و دریا مغفول نموده است، اما در استان خوزستان نیز سواحل جنوبی که در حوزه دریا است، شهرستان های ایذه و باغملک را تحت الشعاع فعالیت های شیلاتی قرار داده است.

به گفته آقای حسینی براساس مطالعات انجام شده توانمندی و ظرفیت های آبزی پروری این منطقه فرصت ارزشمندی برای صنعت شیلات از زنجیره فراوری، پیش فراوری و بازار را در برمی گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران که به اتفاق معاونین و مشاور خود به خوزستان سفر نموده، در نشستی پیرامون آنالیز ظرفیت های شیلاتی شهرستان های ایذه و باغملک با حضور نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس، مدیرکل شیلات خوزستان، فرماندار و مقامات محلی در محل فرمانداری شهرستان برگزار گردید ادامه داد: پیش بینی امکان فراوری 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 ظرفیت بسیار بزرگی است.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون ماهیان خاویاری که به عنوان یکی از ارزشمندترین گونه ها به لحاظ گوشت و خاویار محسوب می گردد و به عبارتی پرچم شیلات ایران است که در 22 استان پرورش داده می گردد اقدامات مطالعاتی به منظور پرورش این گونه در سد کارون 3 نیز در حال اجرا است.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: ظرفیت فراوری 7 هزار و 500 تن ماهی قزل آلا فقط در سد کارون 3، یک هزار و 500 تن در چشمه ها و 22 هزار تن در رودخانه ها شناسایی شده است.

حسینی به حمایت ویژه استاندار خوزستان از شیلات اشاره نمود و گفت: با تشکیل شورای عالی راهبردی شیلات طی 2 هفته آینده با حضور استاندار خوزستان، دستگاه های اجرایی ذیربط، کارشناسان و متخصصان روند عملیاتی شدن این طرح ها و ظرفیت ها تسریع پیدا می نماید.

معاون وزیر، توزیع صنعت شیلات در پیکره فراوری، اشتغال و ارزش اضافه نموده را موضوع بسیار مهمی دانست و بیان کرد: در بحث انتقال تکنولوژی ایران حرف برای گفتن دارد و بر برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی و جذب سرمایه گذاران تاکید نمود.

حسینی با انتقاد از اینکه چگونه در بحث مسائل محیط زیستی در خشکی برای حفاظت و نگهداری از جانوران و گونه های بومی کوشش می گردد در حالی که در زمینه پرورش آبزیان و به منظور تنوع و حفظ گونه های بومی مقاومت های بسیاری از سوی بعضی سازمان ها وجود دارد.

او به همین دلیل اضافه نمود: در حالی که امروزه دولت، مجلس و سرمایه گذار پای کار آمده است باید اینگونه تحریم های داخلی بی اثر گردد.

معاون وزیر در بخش پایانی سخنانش گفت: بازدید های میدانی از شهر های مختلف خوزستان نقطه آغاز کار است و کلیه اقدامات و برنامه های عملیاتی باید به صورت تیمی و گروهی تا حصول نتیجه از سوی مدیران استانی و شهرستانی به جد پیگیری گردد.

وبلاگ آریابلاگ خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "امکان فراوری 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 پیش بینی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان فراوری 4 هزار و 500 تن ماهی خاویاری در قفس در سد کارون 3 پیش بینی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید