افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی صورت می پذیرد.

افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه به دعوت نماینده مردم ملایر پنجشنبه هشتم دی این شهرستان میزبان سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اضافه نمود: ملاقات با فعالان حوزه مبل منبت، هنرمندان صنایع دستی، برگزاری شورای اداری و همایش هنرمندان صنایع دستی شهرستان ملایر با حضور وزیر میراث فرهنگی و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از دیگر برنامه های این سفر است

لازم به ذکر است؛ در همین رابطه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در 13 مرداد سال جاری گفت: تا به امروز افزون بر دو میلیارد تومان برای کاوش، بازسازی، حفاظت، آزادسازی ملک و اقدامات باستان شناسی مجموعه هزینه شده و برای تکمیل مجموعه و ادامه کاوش ها نیازمند اعتبار هستیم.

علی خاکسار به کشف مجموعه دستکند سامن در سال 84 اشاره و اظهار کرد: مطالعات باستان شناسی و کاوش های این مجموعه از سال 86 شروع شد و تا سال 94 شش فصل از این دستکند کاوش شده است.

مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان اضافه نمود: اشیا و اسکلت های انسانی کشف شده از این مجموعه نیز به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ملایر منتقل شده تا پس از تکمیل و افتتاح مجموعه در سایت موزه دستکند سامن در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

وی از تکمیل نورپردازی فاز نخست مجموعه اطلاع داد و توضیح داد: ورودی مجموعه دستکند سامن یک ساختمان 170 متری است که سه سال پیش از شرکت مخابرات خریداری و به عنوان محل استقرار کارکنان و نگهبانان مجموعه، بازسازی و بازسازی شد.

خاکسار با بیان اینکه خروجی مجموعه نیز که به ملک یکی از شهروندان شهر سامن ختم میشد، در اختیار ما نهاده شد، اضافه نمود: نصب دوربین های مدار بسته، بازسازی، مطالعات باستان شناسی و خریداری و آزادسازی املاک بخش های دیگر که دستکند در زیر آنها واقع شده، در حال اجرا است و طی سالهای آینده به صورت مستمر انجام می گردد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص قدمت شهر دستکند سامن اظهار کرد: اشیای کشف شده از این مجموعه نشان می دهد هسته اولیه سکونتگاه متعلق به دوره اشکانیان است اما در دوره ساسانی نیز از این مجموعه استفاده شد.

منبع: همگردی

به "افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح فاز نخست شهر دستکند سامن با حضور وزیر میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید