اعتراضات با آشوب دنبال گردد به نفع ترامپ می گردد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: اعتراضات به نژاد پرستی در حالی در آمریکا تداوم دارد که بعضی آن را به نفع ترامپ می دانند.

اعتراضات با آشوب دنبال گردد به نفع ترامپ می گردد

به خشونت کشیده شدن اعتراضات باعث شد تا ترامپ برقراری نظم و قانون را به رخ دموکرات ها بکشد و آنها را متهم کند اگر آنها در قدرت بودند بی ثباتی همه جا را می گرفت.

از سوی دیگر در ایالت هایی شاهد بی ثباتی هستیم که مسئولیت های ایالتی اعم از فرمانداری های در کنترل دموکرات هاست. بر این اساس ترامپ آنها را متهم می نماید که صلاحیت لازم برای کنترل امور را ندارند.

در مصاحبه با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به آنالیز این موضوع پرداخته ایم که در ادامه می آید.

*اعتراضات به نژادپرستی در حالی در آمریکا ادامه دارد که برخی در ابتدا آن را کاملاً به ضرر ترامپ می دانستند و معتقد بودند این اعتراضات باعث شکست ترامپ در انتخابات می گردد. اما رادیکال شدن این اعتراضات و ایجاد بی ثباتی باعث شد ترامپ این بی ثباتی را متوجه مدیریت دموکرات های در ایالت هایی کند که سکان اداره امور ایالتی اعم از فرمانداری و پلیس در اختیار آنهاست. ارزیابی شما چیست؟

نکته اول این است که هنوز زود است در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قضاوت کرد. در 5 ماهی که به این انتخابات مانده است اتفاقات زیادی ممکن است روی دهد که موقعیت کاندیداها را عوض کند. اگر اعتراضات ادامه یابد و دوباره منجر به شورش گردد، هواداران برقراری نظم و قانون به طرف ترامپ خواهند رفت. اما اگر تظاهرات کم گردد، مسلماً آنهایی که خواستار اصلاحات در نظام قضائی (جزایی) آمریکا هستند وضع بهتری خواهند داشت.

در اینجا لازم به تذکر است که مسأله خشونت برخی از پلیس ها مسأله تازه ای نیست و در مراحل مختلف اقداماتی در این زمینه اجرا شده است.

مسأله نقش پلیس هم بستگی به شدت وقوع جرایم دارد. مثلاً در دهه های 90 در نیویورک مردم خواستار رویه شدید تری از طرف پلیس بودند چرا که جرایم بسیار زیاد بود.

*یک بحث مهم در مورد اعتراضات کنونی آمریکا، تأثیر آن بر سبد رأی ترامپ است. سبد رأی ترامپ عمدتاً سفیدپوستان روستایی و متعلق به شهرهای کوچک است که مهاجران را اشغال نماینده شغل هایی می دانند که باید در اختیار آنها قرار می گرفت. با وجود این موضوع، آیا اساساً سبد رأی ترامپ در نتیجه این اعتراضات کاهش خواهد یافت؟

مردم آفریقایی تبار آمریکا به صورت سنتی به دموکرات ها رأی می دهند چرا که دموکرات ها لااقل از دهه 1960 به بعد اقدامات زیادی برای بهبود وضع آفریقایی تبارها انجام داده اند. از جمله آزادی های مدنی(civil rights)، تبعیض مثبت(Affirmative action) و نظایر آنها.

تبعیض مثبت باعث می گردد که آفریقایی تبارها بتوانند به دانشگاه راه یابند و در دولت های محلی و فدرال استخدام شوند. بنابراین آنها به ترامپ رأی نخواهند داد.

آمریکایی های اروپایی تبار، به خصوص فقرا، احساس می نمایند که در دهه های گذشته هیچ کسی به فکر آنها نبوده است. آنها به ترامپ رأی دادند به امید آنکه او برای آنها کار مثبتی انجام دهد. تا به امروز اما هیچ کار مثبتی برای آنها نشده است. بنابراین ممکن است که این بار به ترامپ رأی ندهند. اما من احتمال آن را کم می دانم.

بیشتر ثروتمندان آمریکا هم به ترامپ رأی می دهند. همچنین آنهایی که از رقیق شدن فرهنگ آمریکایی با ورود مهاجران ناراضی هستند به احتمال زیاد به ترامپ رأی خواهند داد.

*برخی معتقد هستند در سه ایالت ویسکانسین، شیکاگو و پنسیلوانیا که به ترامپ در سال 2016 رأی داده بودند و رأی آنها سرنوشت انتخابات را تغییر داد در سال 2020 رأیی به او نخواهند داد. دلایل این موضوع این است که اولاً ترامپ در انتخابات قبلی در این سه ایالت با اختلاف ناچیزی برنده شده بود و دوماً در نتیجه شیوع ویروس کرونا و اعتراضات کنونی به نژادپرستی، رأی ترامپ در این سه ایالت از دست رفته است. نظر شما چیست؟

در حال حاضر نمی توان در مورد نتایج انتخابات در این سه ایالت پیش بینی کرد.

*به اعتقاد برخی، اگر ترامپ بتواند در مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، شرایط مالی آمریکا را سر و سامان دهد پیروزی مجدد او تضمین می گردد. به نظر شما با توجه به ضعیف بودن نامزد دموکرات ها و شرایط موجود در آمریکا شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات به چه عواملی گره خورده است؟

مسأله نژادی همواره در مواقعی که وضع مالی بد می گردد اهمیت بیشتری پیدا می نماید. اگر وضع مالی آمریکا بهبود پیدا کند و موج شدیدی از کرونا دوباره پیش نیاید، شانس ترامپ بیشتر می گردد. البته نقش بایدن و به خصوص اینکه او در مناظرات با ترامپ خوب عمل کند یا نه هم بسیار مؤثر خواهد بود. مردم باید اعتماد پیدا نمایند که بایدن از ترامپ کارآمدتر است.

*الگوی رأی دادن رنگین پوستان در آمریکا صرفاً مسائل نژادی و هویتی نیست. برای نمونه سیاهپوستان ایالت مینه سوتا (که اعتراضات کنونی هم از آنجا آغاز شد) که عمدتاً سومالیایی تبار هستند در دوره قبلی به ترامپ رأی داده بودند. چرا که آنها در معادن زغال سنگ مشغول به کار هستند و رأی به رئیس جمهور دموکرات و پیوستن آمریکا توسط آنها به پیمان آب و هوایی پاریس به معنای تعطیل شدن معادن زغال سنگ و بیکاری عمده آنها بود. بر این اساس آنها به ترامپ رأی دادند. با توجه به این موضوع، الگوی رأی دادن رنگین پوستان به صورت عمده به چه صورتی است؟ آیا مسائل مالی برای آنها مهم است یا موضوع ات نژادی؟

تصمیم گیری در انتخابات به مسائل زیادی بستگی دارد. مسائل مالی بسیار مهم هستند. مسائل عقیدتی هم مهم هستند. مثلاً برخی ها همواره به دموکرات ها رأی می دهند و برخی به محافظه کاران [جمهوری خواستار]. عده ای هم رأی دهندگان مستقلی هستند که آرای آنها تغییر می نماید. این رأی دهندگان بر اساس شرایط موجود رأی می دهند. در انتخابات آینده روشن نیست که آیا اینها بر اساس ملاحظات مالی یا مسائل عقیدتی و هویتی رأی خواهند داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اعتراضات با آشوب دنبال گردد به نفع ترامپ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات با آشوب دنبال گردد به نفع ترامپ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید