ازسرگیری اکتشاف نفت و گاز ترکیه در شرق مدیترانه

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، ترکیه فعالیتهای اکتشافی برای نفت و گاز در آبهای مورد مناقشه در شرق مدیترانه را ازسرگرفته است.

ازسرگیری اکتشاف نفت و گاز ترکیه در شرق مدیترانه

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در یک کنفرانس مجازی بیان نمود: کشتی اکتشافی اوروج رئیس به نقطه ای در مدیترانه بازگشته و فعالیتش را آغاز کرده است.

این اقدام باعث برانگیخته شدن مجدد تنش میان ترکیه با یونان و قبرس می شود که همسایگان این کشور و از اعضای اتحادیه اروپا هستند. تنشها میان این کشورها در ماههای اخیر پس از این که ترکیه حفاری و اکتشاف برای نفت و گاز در شرق مدیترانه را ازسرگرفت، شعله ور شد. یونان و قبرس این منطقه را بخشی از آبهای سرزمینی خود می دانند.

تشدید تنشها در شرق مدیترانه و اختلاف فزاینده میان یونان و ترکیه که هر دو از اعضای گروه ناتو هستند، باعث شده اتحادیه اروپا وضع تحریمها علیه ترکیه بر سر حفاری در شرق مدیترانه را بررسی کند.

اتحادیه اروپا اخیرا تلاش کرده است از تنش در این منطقه بکاهد. کشتی اکتشافی ترکیه اوایل هفته گذشته منطقه ای که در آبهای قبرس واقع بود را ترک کرد و به سواحل ترکیه بازگشت. این اقدام مورد استقبال اتحادیه اروپا قرار گرفت و مقامات این بلوک بیان نمودند اقدام مذکور باعث کاهش تنشها خواهد شد.

با این حال ترکیه یکشنبه هفته جاری بیان نمود اکتشاف در این منطقه را ازسرخواهد گرفت و باعث انتقاد یونان، اتحادیه اروپا و آمریکا شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، وزارت خارجه یونان روز دوشنبه گفت: این اقدام به منزله تشدید اختلافات و تهدید مستقیم برای صلح و امنیت در منطقه است. وزارت خارجه آمریکا هم روز سه شنبه خبر ازسرگیری فعالیت اکتشافی ترکیه در شرق مدیترانه و در منطقه ای که یونان جزء قلمرو قضایی خود می داند را تقبیح کرد و از آنکارا خواست به اقدامات تحریک آمیز انتها داده و فورا مذاکرات اکتشافی با یونان را آغاز کند.

در این بین، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه قرار است روز شنبه در بازدید از یک کشتی حفاری در دریای سیاه، میزان ذخایر گازی کشف شده در این منطقه را اعلام کند. وی در اوت از کشف ذخایر گازی به میزان 320 میلیارد متر مکعب در دریای سیاه در حدود 100 مایل دریایی سواحل ترکیه خبر داده بود و اعلام کرده بود کشف مذکور بخشی از ذخایر بزرگتر است و ممکن است تولید آن در سال 2023 آغاز شود.

اگر این اکتشاف مورد بهره برداری تجاری قرار گیرد، وابستگی ترکیه به واردات گاز از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران را کمتر خواهد کرد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: نخستین تولید گاز از این کشف که میدان گازی ساکاریا نام گرفته است، برای ژانویه سال 2023 در نظر گرفته شده و تولید سالانه 15 میلیارد متر مکعب از سال 2025 برنامه ریزی شده است.

پیش از اعلام خبر اردوغان در اوت، یک منبع آگاه ترکیه ای گفته بود: انتظار می رود ذخایر این میدان 800 میلیارد متر مکعب باشد و حدود 20 سال نیازهای انرژی ترکیه را تامین کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ازسرگیری اکتشاف نفت و گاز ترکیه در شرق مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازسرگیری اکتشاف نفت و گاز ترکیه در شرق مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید