آمریکا این جنگنده مشهور روسیه را خرید!

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، میگ 29 یکی از مشهورترین جنگنده های نسل چهارم دوران جنگ سرد، در ارتش اتحاد جماهیر شوروی بود که آمریکا هم دنبالش بود.

آمریکا این جنگنده مشهور روسیه را خرید!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میگ 29 که در ناتو به نام فالکروم مشهور است، اولین جنگنده نسل چهارم شوروی بود که توسعه اش از سال 1974 شروع شد. این پرنده با قابلیت مانور بالا و تجهیزات روز که سال 1982 وارد خدمت شد در رده جنگنده های چند منظوره قرار گرفته است.

میگ-29 شباهت زیادی به جنگنده بزرگ تر سوخو-27 دارد که هم زمان با آن طراحی و فراوری شد.

فالکروم با دو موتور توربوفن با نیروی رانش 22 هزار پوندی می تواند به سرعت 2.3 ماخ برسد و از این نظر بهتر از اف 16 است. اما وقتی صحبت از مانورپذیری به میان بیاید برگ برنده در اختیار میگ 29 است که در بسیاری مانور ها بهتر از اف 16 ظاهر می گردد.

آمریکا که سال ها به دقت توسعه میگ 29 را از دور نظاره گر بود، اولین بار با فروریختن دیوار برلین فرصت روبه رو شدن نزدیک با این هواپیما ها که حالا در اختیار ارتش آلمان بودند، را پیدا کرد. آنجا بود که تعیین شد میگ 29 در نبرد های نزدیک جنگنده ای بسیار زهردار و خطرناک است.

گسترده تسلیحات مورد استفاده فالکروم هم از نقاط قوت دیگر آن بود و موشک آر 73 با راهنمایی مادون قرمز مهم ترین آن ها بود. این موشک با دوربینی که روی کلاه خلبان نصب می شد، هدف گیری و شلیک را ممکن می کرد و خلبان برای این کار فقط باید به یک هدف در جلوی خود نگاه می کرد.

آمریکا میگ 29 خرید!

آمریکا در دهه 1990 میلادی و پس از فروپاشی شوروی تعدادی از این جنگنده ها را خریداری کرد. از دلایلی که برای این رفتار عجیب آمریکا ذکر می گردد غیر از آنالیز فنی آن از نزدیک، جلوگیری از رسیدن جنگنده به ایران بود.

میگ 29 از پرنده های ارتش ایران است و بر اساس روایت های تاریخی ایران تمایل داشت که تعداد دیگری از این جنگنده را از مولداوی خریداری کند. میگ های مولداوی از نسخه بروزرسانی شده c بودند.

در نهایت آمریکا با پرداخت 40 میلیون دلار پول نقد، یاری های غیرنقدی و البته فرستادن بعضی تجهیزات نظامی غیرتهاجمی مولداوی را راضی کرد که این جنگنده ها را به آمریکا بدهد تا قطعات این پرنده شرقی سر از اردوگاه غرب درآورد.

منبع: فرارو

به "آمریکا این جنگنده مشهور روسیه را خرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا این جنگنده مشهور روسیه را خرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید