آشنایی با قوانین استفاده از بلیت مترو و انواع آن

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، ما در عصری زندگی می کنیم که سرعت انجام کارها در آن بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل، باید برای انجام امور از سریع ترین راههای ممکن استفاده نماییم. در این بین، یقینا مترو به عنوان یکی از ارکان اصلی حوزه حمل و نقل عمومی می تواند یاری ما ایرانی ها باشد. امروزه، استفاده از مترو در همه جای جهان و مخصوصا در شهرهای پرجمعیت و بزرگ از جمله مرکز ایران ترویج یافته است. با ما در مقاله قوانین استفاده از بلیت مترو همراه شوید تا شما را از نحوه استفاده از کارت مترو و نحوه خرید بلیت مترو مطلع کنیم.

آشنایی با قوانین استفاده از بلیت مترو و انواع آن

نخستین بلیت مترو در کشور

اولین بلیت های در نظر گرفته شده برای استفاده مسافران مترو از جنس کاغذ و مبلغ لازم برای خرید آنها 150 تومان معین شد. هر مسافری می توانست با خرید این بلیت ها هر چقدر که می خواهد، در میان ایستگاه های احداث شده مترو در تهران جابه جا گردد و تنها زمانی بلیت او فاقد اعتبار میشد که از شبکه ارتباط زیرزمینی مترو خارج گردد. براساس قوانین استفاده از بلیت مترو باید بدانید که مدتی نگذشت که مسئولان این حوزه حمل و نقل به فکر ایجاد بلیت های کارتی با اعتباری روزانه برای مسافران افتادند و برای طرح خود از چهار کارت اعتبار رنگی استفاده کردند و نام این نوع از بلیت ها را بلیت های اعتباری گذاشتند.

سامانه فروش و جمع آوری اتوماتیک کرایه در مترو

اگر تا به امروز تنها یکبار هم از خطوط متروی شهری در ایران استفاده نموده باشید، قطعا در هنگام ورود به محل وارد شدن مترو به ایستگاه با استوانه هایی الکترونیکی که مجهز به درب شیشه ای هستند، روبرو شده اید و با قرار دادن بلیت مترو بر روی صفحه معین شده، اجازه عبور را اخذ نموده اید. براساس مقاله نحوه استفاده از کارت مترو باید بدانید که این استوانه های الکترونیکی همان سامانه AFC بوده که با توجه به احتیاج شرکت های فعال در حوزه تأسیس و بهره برداری از خطوط مترو وارد کشور شده و از آنها در هر یک از ایستگاه های مترو استفاده می گردد تا بدین شکل، بتوان در کوتاهترین و سریع ترین حالت ممکن اقدام به جمع آوری کرایه حجم انبوهی از مسافران نمود.

انواع بلیت مترو و آشنایی با کارایی آنها

بلیت های اعتباری و QR Code

بی تردید، کاملترین و پیشرفته ترین بلیت ها، بلیت های اعتباری و QR Code از جنس کاغذ بوده که به راحتی فراوری می شوند و هیچگونه خطری هم برای سلامت محیط زیست و طبیعت ندارند. استفاده از این نوع بلیت ها سبب صرفه جویی هم در وقت و هم در هزینه می گردد.

بلیت 60 الی 720 سفره

از دیگر انواع بلیت مترو میتوان به این مدل اشاره کرد که در چهار رنگ مختلف طراحی و از سال 1378 در اختیار عموم مسافران قرار داده شد. براساس مقاله نحوه خرید بلیت مترو باید بدانید که این مدل از بلیت ها قابل انتقال به دیگری و بعلاوه برخوردار از قابلیت شارژ شدن بوده و هر مسافری می توانست بدون الصاق عکس بر روی بلیت، آن را به دوست و مسافری دیگر تقدیم نماید. نوع نارنجی رنگ این بلیت مترو قابل استفاده برای انجام 60 سفر، نوع آبی آن مناسب استفاده برای انجام 180 سفر، نوع سبز آن قابل استفاده برای انجام 360 سفر و رنگ قرمز نیز 720 سفره طراحی شدند.

بلیت های الکترونیک و کارت مترو Ezpay

مورد بعدی از انواع بلیت مترو مربوط به مدل های الکترونیکی می گردد که بی شک، سطح سواد مصرفی از مترو و بعلاوه سیستم های قابل بهره برداری در آن را افزایش داد. این بلیت ها مزایای متعددی برخوردار بودند که از مهمترین آنها میتوان به پرداخت هزینه پارکومترها برای دارندگان خودرو، برخورداری از قابلیت پرداخت کرایه اتوبوس های درون شهری و پرداخت کرایه تاکسی اشاره داشت. ایزی پی در حقیقت دستگاهی است شبیه به خودپردازهای بانکی که از قابلیت شارژ کردن کارت های مخصوص بخود برخوردار هست. امروزه، اغلب مترو سواران تهرانی برای تردد خود و استفاده از خطوط مختلف مترو از این مدل کارت ها استفاده می کنند، زیرا هم به سادگی قابل خرید آن هم بدون پرداخت وجه نقد بوده و هم میتوان در کسری از زمان اقدام به شارژ کردن آن نمود.

بلیت مغناطیسی و بلیت های مترو با بارکد دوبعدی

مدلهای مغناطیسی فلش دار بوده و بصورت رنگی نیز طراحی و فراوری شده اند. براساس مقاله نحوه خرید بلیت مترو باید بدانید که قسمت فلشی تعبیه شده بر روی این نوع از بلیت ها جهت وارد کردن آنها به ریدرگیت های ورودی معین و قسمت نواری پشت آنها نیز برای دریافت اطلاعات کاربر معین شده است. بلیت های تک سفره یا چند سفره برخوردار از بارکد دوبعدی نه تنها برای استفاده کاربران مترو بلکه برای استفاده از قطارهای بین شهری، شناسه کارت پرواز، مجوز تردد در مسیرهای خاص، بارکد شناسه کالا، بلیت ورودی به مراکز توریستی و تفریحی نیز استفاده می شوند.

بلیت های هوشمند و کارت متروی هوشمند بدون تماس

از دیگر گامهای مهم انجام شده در بخش طراحی بلیت های مترو، میتوان به ایجاد بلیت های هوشمند CSC اشاره کرد. این مدل از بلیت ها از مهر 1381 در اختیار مسافران قرار گرفتند و جانشین کارتهای اعتباری مترو شدند. از جمله مزایای قابل توجه بلیت های هوشمند میتوان به امکان شارژ مجدد، قابل انتقال بودن به شخص دیگر، امکان استفاده از تخفیف های در نظر گرفته شده برای آن و...اشاره داشت. با استفاده از کارت متروی هوشمند بدون تماس دیگر هیچ احتیاجی به ریدرگیت ها نیست و امنیت استفاده از آنها برای کاربران بسیار بالاست. سیستم قابل بهره گیری از این نوع کارت های مترو، RFID بوده که کار با آن نیز بسیار آسان و بدون دردسر هست. این مدل از کارت ها را میتوان بسادگی برنامه ریزی کرد تا مسافران بتوانند با توجه به سطح حوزه حمل و نقل شهری محل زندگی خود از آنها استفاده کنند.

منبع: همگردی

به "آشنایی با قوانین استفاده از بلیت مترو و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قوانین استفاده از بلیت مترو و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید