کشف سازه ای جالب و قدیمی تر از کاخ گلستان

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، باستان شناسان در کاخ گلستان، بنایی قدیمی تر از این مجموعه تاریخی، کشف کردند.

کشف سازه ای جالب و قدیمی تر از کاخ گلستان

علی هژبری، باستان شناس درباره این کشف نو در کاخ گلستان که در یونسکو ثبت شده و تنها میراث جهانی شهر تهران به شمار می آید، گفت: تابستان 1401 بود که به صورت اتفاقی، دیواری با نقوش آهکبری (احتمالا بخشی از یک حمام) در شرق کاخ گلستان بیرون آمد. با آنالیز نقشه های کاخ تعیین شد که گویا در اینجا حمامی نبوده است، پس احتمالا این بنا با توسعه کاخ باید تخریب شده باشد.

او ادامه داد: از آنجا که بنا از اواخر زند یا اوایل قاجار بوده با این وصف، به نظر می رسد که بخشی از قدیمی ترین بناهای تهران باید باشد. برای تاریخ گذاری دقیق تر بنا لازم بود تا به یکی از روش های سالیابی مطلق متوسل شویم و آجر مهمترین یافته ای بود که می شد با گرمالیان یا ترمولومینسانس به سالیابی آن پرداخت. از این رو یکی از آجرها در طی کاوش برداشته شد و تحویل پژوهشکده حفاظت و بازسازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شد.

او سپس نتیجه حاصل از این سالیابی را که در صفحه اینستاگرام خود نیز منتشر نموده است، به این ترتیب تشریح کرد: این بنای تازه یافته شده 15 سال کمتر یا بیشتر از 230 سال قدمت دارد، یعنی قدمت احتمالی آن به سال 1206 قمری (بین 1191 تا 1221 قمری)، 1171 شمسی (1156 تا 1186 شمسی) و یا 1792 میلادی (بین 1777 تا 1807 میلادی) می رسد.

به گفته این باستان شناس، این بنا بازه زمانی که آقامحمدخان از دست کریمخان در شیراز گریخت تا اوایل حکومت فتحعلیشاه قاجار را در برمی گیرد.

هژبری با توجه به بنای نویافته، این پرسش را بیان کرد که این محوطه پیش از توسعه کاخ گلستان چه بوده است؟ گفت: در مقاله ای که با همکارانم درحال گردآوری و نگارش آن هستیم پاسخ این پرسش را شفاف خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید

به "کشف سازه ای جالب و قدیمی تر از کاخ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سازه ای جالب و قدیمی تر از کاخ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید