ویزای آنلاین چیست؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، ویزای الکترونیک یا ویزای آنلاین یکی از جدیدترین روش های صدور ویزا است که برای پیشگیری از ازدحام متقاضیان ویزا در سفارت خانه ها و اتلاف وقت ایجاد شده است.

ویزای آنلاین چیست؟

نوبت دهی طولانی، نقص مدارک، انتظار در صف سفارت خانه ها و... از جمله مسائلی است که متقاضیان هر یک از انواع ویزا همیشه با آن روبرو هستند. از این رو، در چند سال اخیر دولت ها تصمیم به تسهیل فرایند صدور ویزا نموده اند. تعدادی خدمات کنسولی خود را به وسیله برون سپاری به دفاتر خدمات ویزا واگذار نموده و تعدادی نیز روشی نو به نام صدور ویزای آنلاین یا همان ویزای الکترونیک را برای کاهش مسائل فرایند صدور برگزیده اند. نکته قابل توجه اینکه ایران نیز از جمله کشورهایی است که برای اتباع خارجی به صورت آنلاین ویزا صادر می نماید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ آریابلاگ بیشتر درباره ویزای آنلاین، مزایا، شرایط و ضوابط صدور آن خواهیم پرداخت.

هر آنچه باید درباره ویزای آنلاین بدانید:

  • ویزای آنلاین چیست؟
  • ویزای آنلاین چگونه صادر می گردد؟
  • هدف از ایجاد ویزای آنلاین چیست؟
  • مزایای ویزای آنلاین چیست؟
  • آیا امکان هرگونه سوءاستفاده در ویزای آنلاین وجود دارد؟
  • آیا ویزای الکترونیک برای کلیه کشورها قابل اجرا است؟

ویزای آنلاین چیست؟

ویزای آنلاین یا ویزای الکترونیک روشی نو محسوب می گردد که دولت ها به منظور تسهیل صدور فرایند ویزا و در راستای ترویج دولت الکترونیک (e-government) راه اندازی نموده اند.

با این روش نیازی به مراجعه حضوری به سفارت یا کنسولگری کشورها وجود ندارد و متقاضیان به راحتی می توانند به صورت اینترنتی درخواست خود را به مراجع قانونی ارسال، هزینه ویزا را پرداخت و در نهایت ویزای خود را دریافت نمایند. کشورهای استرالیا، ترکیه، نیوزلند و گرجستان از جمله کشورهایی هستند که صدور ویزای الکترونیک را اجرایی نموده اند.

ویزای آنلاین چگونه صادر می گردد؟

ویزای آنلاین که با نام های ویزای الکترونیک یا e-visa نیز شناخته می گردد، مدرکی رسمی است که به موجب آن شهفرایندان خارجی می توانند وارد خاک کشورهای خارجی شوند. در واقع، این ویزا جایگزین ویزایی است که در سفارتخانه ها، کنسولگری ها یا مبادی ورودی کشورها (فرودگاه ها، مرزهای زمینی یا دریایی) صادر می گردد. در این روش، متقاضیان برای دریافت ویزای الکترونیک باید با مراجعه به وب سایت سفارت یا سازمان مربوطه با ایجاد حساب کاربری تقاضای خود را ثبت نموده و پس از بارگذاری مدارک و پرداخت هزینه ویزای درخواستی، ویزای خود را دریافت نمایند.

هدف از ایجاد ویزای آنلاین چیست؟

یکی از اهداف اصلی راه اندازی سیستم آنلاین برای صدور ویزا پیشگیری از ازدحام حضور متقاضیان ویزا در سفارتخانه ها، کنسولگری ها و اتلاف وقت است که منجر به تسریع فرایند آنالیز مدارک و صدور ویزا می گردد. بعلاوه، با استفاده از سیستم آنلاین ویزا به علت بارگذاری تصویر مدارک، نیازی به تهیه کپی های متعدد از مدارک وجود ندارد.

مزایای ویزای آنلاین چیست؟

ویزای الکترونیکی یکی از سرویس های بسیار مشهور در زمینه e-tourism است که دارنده آن می تواند با ارائه یک کد یا شماره ویزا در مبادی ورودی مانند فرودگاه ها به همراه گذرنامه ویزای خود را در ترمینال ورودی دریافت کند؛ به این ترتیب، تعامل فیزیکی جهانگرد با بخش های سرویس دهنده به حداقل رسیده و تمام فرآیند ورود جهانگرد به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

آیا امکان هرگونه سوءاستفاده در ویزای آنلاین وجود دارد؟

یکی از راهکارهای امنیتی برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی در فرآیند ثبت نام ویزای الکترونیک این است که متقاضی باید هزینه ویزا را با کارت بانکی/اعتباری خود پرداخت کند تا از این طریق ضریب صحت اطلاعات وارد شده بالا رود. علاوه بر این، تصویر کلیه مدارکی که به وسیله متقاضی بارگذاری می شوند، به وسیله مراجع ذی ربط آنالیز و تائید اعتبار می شوند.

آیا ویزای الکترونیک برای کلیه کشورها قابل اجرا است؟

با توجه به اینکه بعضی از کشورها از جمله کانادا و کشورهای عضو پیمان شینگن از متقاضیان ویزا اطلاعات بیومتریک دریافت می نمایند، امکان اجرای کامل سیستم ویزادهی آنلاین به دلایل امنیتی و نیز عدم وجود زیرساخت های لازم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بعضی از کشورها وجود ندارد.

منبع: کجارو / weforum.org / evisa.gov.tr / daneshnameh.roshd.ir

به "ویزای آنلاین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای آنلاین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید