همه چیز درباره لمینت دندان

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، لمینت دندان یک پوسته نازک و همرنگ دندان است که بر روی سطح جلوی دندان چسبانده می گردد تا اشکالات آن را پنهان نموده و ساختار دندان را تا حدی تقویت کند. در مطلب زیر به انواع لمینت و مزایا و معایب آن اشاره نموده ایم. هم چنین درباره اینکه این روش برای چه کسانی مناسب نیست صحبت نموده ایم.

همه چیز درباره لمینت دندان

انواع لمینت دندان و تفاوت آن ها

لمینت دندان از نظر جنس و ساخت فرق دارد و به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می گردد.
لمینت کامپوزیتی
این نوع لمینت مقرون به صرفه تر و ثبات رنگ کمتری نسبت به نوع دیگر دارد اما مزیت آن نسبت به نوع دیگر این است که در آن دندان تراش کمتری می یابد.
لمینت سرامیکی
این نوع لمینت نسبت به نوع دیگر با دوام تر و مقاومتر است و ثبات رنگ بیشتری دارد و دارای ظاهر زیباتری هستند.

ونیرها نیز دو گونه اند ونیر کامپوزیتی در مطب به طور مستقیم ساخته می شوند و ونیر سرامیکی در لابراتوارساخته می شوند و جنس آنها سرامیکی است.

مزایای لمینت کردن دندان ها

بدون احتیاج به بی حسی

انجام درمان تنها در 2 جلسه

زیبایی چشمگیر و طبیعی

عدم رنگ پذیری

مقاومت بسیار بالا. 1

معایب لمینت دندان

عدم امکان ترمیم لمینت دندان در صورت شکستن یا پریدگی
برخلاف روش کامپوزیت کردن دندان، به دلیل جنس مخصوص مواد تشکیل دهنده لمینت، در صورتی که دچار پریدگی یا شکستگی شوند، باید لمینت آن دندان تعویض گردد. البته جنس لمینت دندان بسیار سخت و محکم است و به سادگی دچار پریدگی یا شکستگی نمی گردد. بعلاوه با رعایت مراقبت های بعد از لمینت کردن دندان می توانید برای همواره با سلامت کامل آنها را در دهان خود داشته باشید.
لمینت کردن دندان برگشت پذیر نیست
به دلیل اینکه ولو به میزان بسیار جزئی در حین فرایند نصب لمینت، دندانها تراش می خورند، نمیتوان لمینت را پس از نصب جدا نموده و چیزی به جای آن قرار ندهید. بعلاوه پس از لمینت کردن دندانها شما پس از مدتی فراموش می کنید که شکل دندانهای شما زمانی چگونه بوده است و چشم و ذهنتان به ظاهر زیبای نو عادت می کند.
عدم امکان تغییر شکل و فرم پس از نصب
لمینت دندان قبل از نصب در لابراتوارهای سازنده آن با دقت بسیار بالا قالب گیری و ساخته می شوند.

مواد تشکیل دهنده لمینت دندان از جنس سرامیک و دارای سختی بسیار بالا هستند که همین امر نیز باعث دوام و ماندگاری بسیار بالای آنها و بعلاوه مقاومت بالای آنها در مقابل تغییر رنگ می گردد. اما از سوی دیگر همین موضوع باعث می گردد تا بر خلاف کامپوزیت که روی دندان شکل داده می گردد، لمینت پس از نصب روی دندان قابلیت تغییر شکل و فرم نداشته باشد.

هزینه بالاتر نسبت به سایر روشهای دندانپزشکی زیبایی
همانطور که پیشتر نیز گفته شد در کنار مزایای بسیار، هزینه لمینت کردن دندانها بالاتر از روشهایی همانند کامپوزیت کردن دندان، بلیچینگ یا سفید کردن دندان و اغلب درمانهای دندانپزشکی زیبایی است. البته به خودی خود نمی توان این موضوع را جزو معایب لمینت دندان به شمار آورد چراکه هر کیفیتی بهایی دارد.

در این مورد نیز بهایی که شما می پردازید در قبال به دست آوردن بالاترین کیفیت ممکن، بیشترین طول عمر و ماندگار ترین رنگ در دندانهایتان است.

هزینه لمینت دندان

معمولا شش دندان جلو لمینت می شوند و قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه آن دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می گردد اما انجام لمینت دندان بین 400 هزار تا یک و نیم میلیون تومان هزینه در پی دارد. 2

بیماران در چه شرایطی نمی توانند از لمینت استفاده نمایند؟

ساییدگی بیش از حد
در صورتی که مینای دندان در اثر خوردن غذاهای اسیدی، حوادث مختلف یا به هر دلیل دیگری نازک شده باشد نمی توان لایه ای از آنها را به منظور نصب لمینت (لمینیت) های سرامیکی تراشید. در این شرایط دندانپزشک روش های دیگر ونیرهای دندان مانند کامپوزیت را به بیمار توصیه خواهد نمود.
لثه های ضعیف
لثه ها یکی از مهمترین بافت های داخل دهان هستند که سالم بودن آنها نقش مهمی در افزایش موفقیت نصب لمینت (لمینیت) های سرامیکی ایفا می کند.

چون فقط لثه های سالم می توانند ونیر های دندانی را ساپورت نمایند. در صورتی که به بیماری لثه یا عفونت در ناحیه دهان و دندان های خود دچار باشید ابتدا دندانپزشک بیماری ها را درمان نموده و سپس اقدام به نصب ونیر های دندانی می کند.

بیماری پریودنتال
بیماری های دهان و دندان یک مشکل جدی است که مسائل مختلفی را برای بیمار ایجاد می کند که گاهی اوقات حتی برای اصلاح و درمان احتیاج به عمل جراحی دارد. در صورتی که سابقه بیماری لثه دارید یا تصور می کنید به آن مبتلا هستید و علائم آن را دارید حتما باید به منظور درمان آن به متخصص دهان و دندان مراجعه کنید.

بیماری لثه می تواند دندان شما را ضعیف نموده و استخوان های اطراف را از بین ببرد به همین دلیل پیش از درمان آن کاندید مناسبی برای نصب ونیرهای لمینت (لمینیت) نیستید.

در صورتی که به بیماری های دهان و دندان یا لثه دچار باشید پیش از استفاده از لمینت باید آن را درمان کنید؛ در غیر این صورت نصب ونیر های دندانی فایده ای برای شما نخواهد داشت و پس از مدت کوتاهی از روی دندانهای شما خواهند افتاد.

نداشتن مینای دندان سالم
چون ونیر های پرسلین به مینای دندان پیوند می خورند و به منظور افزایش دوام و طول عمر آنها مینای دندان باید بتواند به خوبی آنها را ساپورت کند؛ در صورتی که مینای دندان ضعیف باشد نمی توان ونیرهای پرسلین را به خوبی به آنها متصل کرد. به همین دلیل در صورتیکه مینای دندانتان ضعیف باشد کاندید مناسبی برای انجام لمینت (لمینیت) نیستید.
دندان قروچه کردن
عادت به دندان قروچه کردن موجب از بین رفتن مینای دندان می گردد. اگر ساییده شدن منجر به لب پر شدن یا ترک خوردن دندان ها گردد؛ در این شرایط نصب ونیر های پرسلین برای شما تاثیری نخواهد داشت. چون پس از مدت کوتاهی لمینت (لمینیت) ها نیز در اثر عادت دندان قروچه کردن شما آسیب می بینند.

البته در صورتی که از روشهای حفاظت از دندان ها مانند استفاده از پوشش های محافظ در شب هنگام خواب بهره ببرید؛ دندانپزشک می تواند تصمیم بگیرد که لمینت را روی دندان های شما نصب کند. با این حال اگر احساس کند که بیماری شما مزمن است احتمالا به شما اطلاع می دهد که کاندید مناسبی برای انجام ونیرهای دندانی نیستید. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.drsmilespa.com

3.www.drmohammadi.com

منبع: راسخون

به "همه چیز درباره لمینت دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره لمینت دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید