هشدار اسپانیا درباره بحران بدهی در آمریکای لاتین

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، در بحبوحه گسترش بی وقفه ویروس کرونا در آمریکای لاتین، رئیس دپارتمان وزارت خارجه اسپانیا در امور آمریکای لاتین و کارائیب ضمن هشدار درباره بحران بدهی غیرقابل کنترل از لزوم بازگشایی خطوط تامین مالی بین المللی در این منطقه خبر داد.

هشدار اسپانیا درباره بحران بدهی در آمریکای لاتین

به نقل از نشریه ال پائیس، همه گیری بیماری کووید- 19 اگرچه در ماه های اخیر اقتصاد همه کشورهای جهان را با میزانی از اختلاف دستخوش تغییر و پیامدهای منفی کرده اما با سقوط تولید ناخالص داخلی و کاهش شدید درآمد سرانه کشورهای آمریکای لاتین را به سوی فقر شدید و عقب ماندگی مالی دهه نود سوق داده است.

دولت اسپانیا در سندی داخلی ضمن هشدار از خطر بحران بدهی غیر قابل کنترل و چرخه سیاست های ریاضت مالی در این منطقه، از لزوم گشودن خطوط تامین مالی چندجانبه با حمایت صندوق بین المللی پول و گروه بیست به منظور جلوگیری از تشدید این بحران و در نتیجه افزایش نارضایتی عمومی و ناآرامی های اجتماعی و سیاسی خبر داد.

بحران بدهی آمریکای لاتین (Crisis de la deuda latinoamericana) بحران مالی بود که در اوایل دهه 1980میلادی آغاز شد و به موجب آنکه کشورهای آمریکای لاتین به نقطه ای رسیدند که بدهی های خارجی شان بیش از درآمدشان بود و قادر به باز پرداخت وام هایشان نبودند. این دهه برای آنها به عنوان دهه از دست رفته شناخته می شود.

کریستینا گالاچ رئیس دپارتمان وزارت خارجه اسپانیا در امور آمریکای لاتین و کارائیب در تاکید پیامدهای مالی و اجتماعی ویروس کرونا بر این منطقه گفت: علاوه بر چالش های بهداشتی، کشورهای منطقه به واسطه محرومیت از امکاناتی همچون بانک مرکزی اروپا در تامین بودجه مورد نیاز نیز دچار مشکل خواهند شد.

براساس پیش بینی های صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و کمیسیون مالی سازمان ملل متحد برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب، تولید ناخالص داخلی این منطقه شاهد افت 8 درصدی خواهد بود. این رشد منفی تولید ناخالص داخلی به عنوان بهترین معیار سنجش رفاه مالی، کشورهای آمریکای جنوبی و پس از آن آمریکای مرکزی و مکزیک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین تا خاتمه سال 2020 میلادی، 83 میلیون نفر در فقر مطلق قرار گرفته و شمار فقرای این منطقه به 214 میلیون نفر خواهد رسید که این رقم بیش از یک سوم جمعیت کشورهای آمریکای لاتین است. کاهش شدید سطح درآمد (حدود 1.9 دلار روزانه)، نابرابری گسترده، بحران مهاجرت و افزایش خشونت تداعی دوباره بحران تلخ دهه 90 خواهد بود.

در حالی که اسپانیا در ماه های اخیر و به دنبال شیوع ویروس کرونا با بحران های متعددی در زمینه های بهداشتی، مالی، اجتماعی و سیاسی روبرو بوده است، اما روابط تاریخی میان این کشور اروپایی و کشورهای آمریکای لاتین موجب شده است تا سازمان های سرمایه گذاری و نهادهای مالی را در جهت ایجاد سازوکارهای جدید حمایتی مالی ترغیب کند.

براساس آمار تارنمای وُردو میترز برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و پرو به ترتیب با ثبت بیش از پنج میلیون و 545 هزار، 869 هزار، یک میلیون و 173 هزار، یک میلیون و 83 هزار و 929 هزار و 904 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه پنج کشور نخست منطقه آمریکای لاتین در فهرست جهانی قرار دارند.

، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "هشدار اسپانیا درباره بحران بدهی در آمریکای لاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار اسپانیا درباره بحران بدهی در آمریکای لاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید