نهضت ملی مسکن برای مصرف دهک های پایین است نه سرمایه دارها

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اینکه احداث مسکن برای دهک های پایین تر جامعه چگونه مقرون به صرفه تمام می گردد اظهار کرد چون زمین ها رایگان است و دولت بابت آن پولی نمی دهد، پس قیمت تمام شده ساخت وساز کم است؛ ضمن اینکه در شرایط رایگان بودن زمین، انبوه سازان هم تشویق به حضور و همکاری می شوند و در نهایت زمین ها با قیمت خیلی پایین تر در اختیار مردم نیازمند قرار می گیرد.

نهضت ملی مسکن برای مصرف دهک های پایین است نه سرمایه دارها

با وجود اینکه ثبت نام برای طرح نهضت ملی مسکن اجرا شده است و اجرای این طرح اکنون در بعضی از شهرها شروع شده، اما در کلان شهری مانند تهران به علت کمبود زمین همچنان طرح در دست آنالیز است و قرار است اولویت بر ساخت وساز در بافت های فرسوده گذاشته گردد.

ساختن مسکن به وسیله وزارت راه بر روی زمین های مازاد دولتی برای نیازمندان

آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره فراهم بودن یا نبودن زیرساخت های اجرایی شدن این طرح گفت: زیرساخت های این طرح در نظر گرفته شده اما منتظریم وزارت راه و شهرسازی و ارگان های دیگر در بدنه دولت با هم همکاری داشته باشند تا اجرای سراسری این طرح به صورت فراگیر عملی گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره فرایند اجرایی شدن این طرح اظهار کرد: در این طرح قرار شد زمین های مازاد دولتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و در مرحله بعد انبوه سازان می توانند در آن زمین ها ساختمان سازی داشته باشند.

رایگان بودن زمین های این طرح ساخت وساز را مقرون به صرفه نموده است

وی درباره اینکه چگونه احداث این ساختمان ها برای دهک های پایین تر جامعه مقرون به صرفه تمام می گردد گفت: از آنجایی که زمین ها رایگان است و دولت بابت آن پولی نمی دهد، در واقع این زمین ها همه متعلق به دولت است که مدیریت آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، پس قیمت تمام شده ساخت وساز کم است. ضمن اینکه در شرایط رایگان بودن زمین، قاعدتاً انبوه سازان تشویق به حضور و همکاری می شوند و در نهایت زمین ها با قیمت خیلی پایین تر در اختیار مردم نیازمند قرار می گیرد.

شاوردیان درباره شرایط انتخاب بخش خصوصی که مایل به حضور در این طرح هستند، گفت: بخش خصوصی باید با انعقاد قرارداد با وزارت راه به توافقاتی برسد. هر کسی می تواند وارد این ساخت وساز گردد و سازمان ها و نهادهایی که شرایطش را داشته باشند، بهتر است چون به دهک های پایین یاری می گردد، اما اگر چنین نباشد و به مزایده گذاشته گردد و طبق شرایط وزارت راه افرادی برای ساخت وساز همکاری نمایند باز هم به رونق بازار ساخت وساز می گردد.

قول رییس جمهوری درباره مسکن برای نیازمندان

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت این طرح با دیگر طرح ها اظهار کرد: با توجه به اینکه مجلس تصویب نموده است که دولت سالانه 1 میلیون واحد مسکونی را آماده می نماید و در انتها دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی تقریباً 4 میلیون واحد مسکونی در اختیار هم وطنان قرار بدهد، پس باید منتظر بود تا تغییراتی که این طرح ایجاد می نماید را شاهد بود. حالا اینکه با طرح های دیگر چقدر تفاوت دارد در بلندمدت و با به ثمر نشستن این طرح ها تعیین می گردد.

در این طرح به مسکن به عنوان سرمایه نگاه ننمایند

وی با اشاره به مسائل دیگر مردم در زمینهٔ مسکن و ایجاد امید در میان مردم به واسطه چنین طرح هایی، اضافه نمود: در حوزه مسکن متأسفانه افزایش نرخ اجاره بها را داشتیم که مسائل مردم زیاد می گردد، زیرا نظارت دقیق نیست و هر کسی هر قیمتی اعمال می نماید. به نوعی چنین طرح هایی منجر به ایجاد حس امید برای مسکن دارشدن در اقشار کم عایدی می گردد. مردم به مسکن به عنوان سرمایه نگاه می نمایند و در نتیجه هر کسی پولی دارد، سریع می خواهد مسکن بسازد.

طرحی برای ساخت وساز در بافت فرسوده شهر تهران

وی اضافه نمود: در شهر تهران مردم با مسائل زیادی روبرو هستند و چون بنای این طرح زمین های مازاد است و تهران این شرایط را ندارد، تصمیم گرفته شد در این نوع شهرهای بزرگ تمرکز روی بافت های فرسوده باشد که امیدواریم با تعاملاتی که میان شهرداری و راه و شهرسازی وجود دارد به این حوزه به عنوان سرمایه نگاه نگردد تا خدمات مفیدی انجام گردد و مسکن هایی که ساخته می گردد در اختیار افراد کم عایدی قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نهضت ملی مسکن برای مصرف دهک های پایین است نه سرمایه دارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهضت ملی مسکن برای مصرف دهک های پایین است نه سرمایه دارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید