نسخه توران خانم برای ساکنان دنیای تنهایی ، بده بستان مادربزرگ های خیلی حرفه ای

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، بخند، زندگی کن و به سن و سالت اهمیت نده! این نسخه ای است که توران نفیسی بیش از 15 سال است که برای بانوان پابه سن گذاشته محله اش می پیچید. او پزشک نیست اما توانسته بیش از 100 مادربزرگ را از روزمرگی زندگی به دنیای شور و امید و نشاط دعوت کند.

نسخه توران خانم برای ساکنان دنیای تنهایی ، بده بستان مادربزرگ های خیلی حرفه ای

وبلاگ آریابلاگ- سمیرا باباجانپور: صدای خنده ها گاهی به قهقهه های ممتد تبدیل می گردد. خاطره روز خواستگاری، اولین غذای سوخته عروس خانم، لحظه خوش تولد بچه ها، حرف وحدیث های خاله زنکی بهانه ای است برای یک دورهمی صمیمی، بهانه ای برای از خانه بیرون آمدن و در کنار یکدیگر نشستن و برای حال خوب کوشش کردن. توران نفیسی سال هاست در محله های شهرک غرب، شهران، جنت آباد و پونک پیگیر حال و احوال بانوان سالمنداست. او با برگزاری دورهمی های ساده ای همانند خاطره گویی، گردش، مهمانی های صمیمی و ... سعی دارد افسردگی و انزوا را از سالمندان دور کند. فعالیت های او باعث شده است تا مادربزرگ های زیادی از تنهایی رها شده و حتی مانع رفتنشان به خانه سالمندان شده است.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

توران نفیسی متولد 1331 است. از سال 1370 فعالیت های عام المنفعه خود را برای بانوان شروع نموده است. او نمونه کامل یک شهروند مسئولیت پذیر است. شهروندی که حال و احوال همسایه، هم محله ای و وبلاگ آریابلاگ اش برایش مهم است. او می گوید: بیشتر اوقات برای کمک کردن به دیگران بهانه تراشی می کنیم یا دایره کمک و کمک رسانی مان محدود به کمک های مالی است. زمانی که تصمیم گرفتم دورهمی های محلی برای بانوان به خصوص سالمندان راه اندازی کنم می دانستم کار ساده ای نیست. استمرار و پابندی آن ها برای حضور در این دورهمی بسیار مهم بود. می دانستم که حال خوب خانواده وابسته به حال نیک مادر خانه است و به چشم خود می دیدم که مادرانی که با بزرگ شدن بچه هاشان و خالی شدن خانه به افسردگی نزدیک می شوند. همین بهانه ای شد تا به صورت خودجوش و بعدها در سراهای محله کانون دنیا دیدگان را مدیریت کنم.

با من از خانه بیرون بیا!

در صف نانوایی، تاکسی و اتوبوس، مهمانی و خیابان هرجایی که توران نفیسی باشد و یک بانوی سالمند بر چهره اش رنگ غم داشته باشد او پا پیش گذاشته و او را به دورهمی شان دعوت می نماید. می گوید: برای اینکه این دورهمی شکل بگیرد تک تک اعضای آن را از در خانه تا سرای محله همراهی کردم. معمولاً سالمندان به خصوص زنان سالمند سخت توجیه می شوند آن قدر برایشان حرف می زنم تا خودشان را باور نمایند و بیایند.

در حال حاضر 37 نفر در سرای محله پونک جنوبی به طور دائم همراه توران نفیسی هستند. اگر سالمندی به کمک احتیاج داشته باشد، اگر در معرض افسردگی باشد و... آن ها او را همراهی می نمایند تا شرایط زندگی اش را بهبود ببخشد.

نفیسی می گوید: بانویی دخترش را از دست داده است. 3 ماه در خانه مانده و بیرون نمی آمد. هر روز با دوستانمان به خانه اش می رفتیم تا تنها نباشد. او را برای پیاده روی همراهی می کردیم. دیگری از تنهایی افسرده شده بود و تنها گزینه اش رفتن به خانه سالمندان بود. او را به دورهمی مان دعوت کردیم، آمد و ماندگار شد و این روزها رد خنده از روی چهره اش پاک نمی گردد.

بده بستان یک نیکوکاری خلاقانه

دورهمی بانو نفیسی نه تنها برای بانوان محله بلکه برای همه اهالی پر خیروبرکت بوده است. او از رویداد محلی بزرگی خبر می دهد که به ابتکار اعضای کانون دنیا دیدگان شکل گرفته و با استقبال خوبی روبه رو شده است. او می گوید: بده بستان قصه وسایل و لباس هایی بود که در خانه هایمان مانده بود. با همدیگر تصمیم گرفتیم وسایل نو و وسایلی که در حد نو هستند را برای هدیه جمع کنیم. با همراهی مدیریت سرای محله پونک شمالی این رویداد در آستانه سال نو برگزار گردید و استقبال خوب از این رویداد باعث شد تا اوایل تابستان رویداد دوم را برگزار کنیم. با این تفاوت که در این دوره امکان فروش کالا هم فراهم شد.

رویداد بده بستان

سنگ شکیبا مادربزرگ ها

بهناز میر طالبی مدیر سرای محله پونک جنوبی است. او وجود توران نفیسی را قوت قلب و آرامش بانوان کانون دنیا دیدگان می داند و می گوید: بدون هیچ چشم داشتی همراه همه است. از خودش هزینه می نماید، اعضا را به گردش می برد. کلاس ها و دورهمی هایی باهدف سلامت آن ها برگزار می نماید. مثلاً کلاس خاطره گویی برای دوری از آلزایمر برپا نموده است. شور و امیدی که او به سالمندان داده است باعث شده تا کانون ما فعال ترین کانون منطقه باشد. او مادر سخاوتمند و خستگی ناپذیر محله است. سنگ شکیبای که در این روزگار غنیمتی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نسخه توران خانم برای ساکنان دنیای تنهایی ، بده بستان مادربزرگ های خیلی حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه توران خانم برای ساکنان دنیای تنهایی ، بده بستان مادربزرگ های خیلی حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید