شانه ساز: تحریم مانع جدی در خرید و فروش دارو ، اگر ارز دولتی دچار وقفه نشود، کمبود دارو نخواهیم داشت

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تجویز دارو های برند خارجی با ارزبری بالا توسط پزشکان توصیه نمی گردد. چرا که این عمل باعث از بین رفتن سهم فراوری بسیاری از دارو هایی می گردد که در داخل کشور فراوری نمی شوند. در این شرایط برای تامین احتیاج بیماران مجبور هستیم از دارو های وارداتی استفاده کنیم.

شانه ساز: تحریم مانع جدی در خرید و فروش دارو ، اگر ارز دولتی دچار وقفه نشود، کمبود دارو نخواهیم داشت

محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در تبادل نظر با خبرنگار اجتماعی وبلاگ آریابلاگ، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو بیشترین حساسیت خود را بر روی تأمین داروی بیماری های خاص قرار داده است. همچنین در شرایط فعلی، کوشش می کنیم که فراوری این دارو ها در مرحله اول، فراوری داخل باشد که اختیارات آن به طور کامل در دست کشور قرار گیرد.

وی اضافه نمود: تحقق این عمل باعث می گردد تا کمبود و ارزبری در کشور بسیار کاهش یابد. نکته قابل تامل این است که دارو های فراوری داخل سبب می گردد بیماران اطمینان و آرامش خاطر بیشتر و کشور از لحاظ تأمین دارو نگرانی خاصی نداشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید نمود: از پزشکان تقاضا داریم تجویز دارو هایی را در اولویت قرار دهند که به طور مثال بیش از 10 سال در داخل کشور فراوری و درمان آن ها نیز در این مدت مثبت بوده است، عارضه خاصی نداشته و بیش از 90 درصد بیماران از آن استفاده می نمایند. همچنین از تجویز دارو های برند خارجی با ارزبری بالا پرهیز نمایند، چرا که این عمل باعث از بین رفتن سهم بسیاری از دارو هایی می گردد که در داخل کشور امکان فراوری آن ها وجود ندارد و مجبور هستیم از دارو های وارداتی نیز استفاده کنیم. کشور سعی دارد با تکیه بر فراوری داخل، دارو هایی را که وجود ندارد را فراوری کند و امنیت خاطر بیشتری ایجاد سازد.

وی درباره ارز دارو های وارداتی اذعان کرد: نکته این است که اگر ارز برای دارو های وارداتی دچار وقفه نگردد، هیچ مشکل خاصی در زمینه دارو و کمبود آن نخواهیم داشت. در این صورت می توانیم بگوییم همه دارو ها را به هر زحمتی که باشد با شرایط تحریم ها، مسائل وجود و اقدامات غیر انسانی دشمنان علیه کشور، دارو سازی ما چه در زمینه فراوری، واردات و تجارت قادر به وارد کردن اقلام مورد احتیاج است.

شانه ساز همچنین وی در رابطه با تحریم ها اضافه نمود: تحریم ها، آسیب جدی بر تأمین دارو وارد می نماید. معمولا در این شرایط همه راه های جابجایی دارو و تجهیزات پزشکی با بستن جابجایی بانکی در کشور محدود می گردد. همچنین شرکت های خارجی به دفعات محدودی پیش می آید که دارو در اختیار ما قرار ندهند و معمولا نگرانی آن ها این است که نتوانند وجه خود را از کشور دریافت نمایند. علاوه بر آن زمانی که کشوری مثل آمریکا بسیاری از شرکت ها و بانک ها را تهدید می نماید که اگر با ایران وارد معامله بشوید، دیگر امکان کار در بازار آن ها را ندارند. این امر باعث می گردد مانع جدی در خرید و فروش دارو در ایران صورت گیرد.

وی در سرانجام ضمن اشاره به شعار کشورهایی که ایران را تحت فشار گذاشتنه اند گفت: شعار آن ها نیز این است که دارو تحریم نیست، اما این یک دروغ عظیم است و بعد ها رفتار غیر انسانی آن ها نیز نمایان خواهد شد. نکته این است که با محدودیت های موجود، جوانان ما کوشش می نمایند دارو ها را در داخل کشور تأمین نمایند و بتوانند با تکیه بر فراوری داخل احتیاج کشور را برطرف نمایند و امیدواریم برای بیماران مشکل خاصی پیش نیاید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شانه ساز: تحریم مانع جدی در خرید و فروش دارو ، اگر ارز دولتی دچار وقفه نشود، کمبود دارو نخواهیم داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانه ساز: تحریم مانع جدی در خرید و فروش دارو ، اگر ارز دولتی دچار وقفه نشود، کمبود دارو نخواهیم داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید