سند گردشگری عشایر تدوین می گردد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، رییس سازمان عشایر کشور در ملاقات با استاندار قزوین از تهیه و تدوین سند گردشگری عشایر اطلاع داد.

سند گردشگری عشایر تدوین می گردد

به گزارش از ، کرمعلی قندالی رییس سازمان عشایر کشور در ملاقات با استاندار قزوین گفت: سند گردشگری عشایر با همکاری سازمان زندگی عشایری، جاذبه گردشگری، عشایر ایران و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه و تدوین می گردد.

قندالی اضافه نمود: حفظ طبیعت و منابع طبیعی در نقاطی که عشایر ساکن هستند و رفت و آمد دارند به بهترین شکل حفظ شده است.

او اضافه نمود: براساس آمار، حتی یک هکتار آتش سوزی در مراتع عشایری نداشته ایم و خود عشایر مراقب و حافظ طبیعت هستند.

رییس سازمان عشایر ایران گفت: از ظرفیت زندگی عشایر برای جذب گردشگر استفاده می گردد تا شاهد رونق اشتغال و بهبود درآمد عشایر باشیم.

قندالی با بیان اینکه عشایر دارای ریشه و فرهنگ اصیل و غنی چندهزار ساله هستند، گفت: هر قدر بتوانیم به جامعه عشایر خدمت کنیم در واقع به خود خدمت نموده و باعث حفظ بخشی از فرهنگ اصیل ایرانی شده ایم.

قندالی با بیان اینکه 1.8 درصد جمیعت کشور را عشایر تشکیل می دهند، گفت: با این وجود 25 درصد فراوری گوشت قرمز با 28 درصد دام سبک و 35 درصد صنایع دستی کشور از سوی این قشر فراوری می گردد.

برای ارایه تسهیلات به عشایر محدودیتی نداریم

رییس سازمان عشایر گفت: سال جاری از منابع صندوق 400 میلیارد تومان برای یاری به زنجیره فراوری به عشایر کشور پرداخت شده است.

قندالی با اشاره به اینکه اعتبارات مالیات بر ارزش اضافه نموده منشا خدمات زیادی به عشایر شده است، اضافه نمود: سال جاری از محل صندوق توسعه ملی نیز 18 میلیون یورو به حوزه عشایر اختصاص یافت که آن را برای تامین آب این قشر اختصاص داده ایم.

او با بیان اینکه عرصه های وسیعی در حوزه گیاهان دارویی داریم که کوشش داریم برای تقویت این حوزه از ظرفیت عشایر استفاده کنیم.

رییس سازمان عشایر با اشاره به تقویت تشکیلات و ساختار نیروی انسانی سازمان عشایر، گفت: سال جاری پیروز شدیم برای بعضی استان ها از جمله قزوین نیروی انسانی جذب کنیم.

قندالی گفت: شورای عشایر استان ها مصوب شورای عالی انقلاب است و تقاضا داریم تا این شورا در استان ها از جمله قزوین فعال باشد.

یاری به اقتصاد کشور با تقویت بوم گردی عشایر

استاندار قزوین گفت: با تقویت بوم گردی عشایر می توانیم ضمن حفظ فرهنگ و هویت غنی ایرانی به تقویت گردشگری و رونق اقتصاد و اشتغال کشور و استان یاری کنیم.

راهنمایی الله جمالی پور اضافه نمود: گردشگر خارجی امروز دنبال فرهنگ غنی ایران است و با ییلاق های خوبی که داریم از دشت و ظرفیت عشایر و طبیعت گردی می توانیم برای توسعه و رونق گردشگری استفاده کنیم و بدانیم این کار می تواند در اقتصاد کشور مفید باشد و به حفظ هویت فرهنگی ما هم یاری کند.

استاندار یادآور شد: ظرفیت بزرگ عشایری در کشور بدلیل بی توجهی در گذشته و اتخاذ بعضی سیاست های غلط از یک فراوریکننده موثر متاسفانه به یک مصرف کننده تبدبل شدند و به خاطر این تغییر رویکرد با ده ها مشکل روبرو شدیم.

استاندار گفت: البته در سال های اخیر برای هویت بخشی به عشایر اقدامات خوبی شده و می توان گفت عشایر خود را باور کردند و دیده شدند و نقش آن ها هر روز پر رنگ تر شد و خوشبختانه این فرهنگ در حال انتقال به نسل جدید است.

او اظهارداشت: خدمات دولت به عشایر موجب شده است در حفظ اصالت و هویت عشایر یاری موثری گردد و ما هم وظیفه داریم از اصالت عشایر حفاظت کنیم.

سه صندوق اعتبار زنان عشایر در استان قزوین تاسیس شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت:براساس سرشماری اجرا شده در حال حاضر دو هزار و 300 خانوار عشایر در استان قزوین وجود دارند که با سرشماری جدید؛ پیش بینی بر این است که بیش از 10 هزار نفر عشایر در استان داشته باشیم.

فاطمه خمسه اضافه نمود: در زمینه راه روستایی و تامین آب شرب، بهسازی راه کوچ رو عشایر کار های خوبی اجرا شده است.

به گفته او، سه صندوق اعتبار زنان عشایر در استان تاسیس شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: قزوین یک استان دام خیز است و یکی از اهداف عشایر ما تکمیل زنجیره فراوری دام در استان و استفاده از ظرفیت کشتارگاه زیاران توسط امور عشایر است.

خمسه اضافه نمود: در حال حاضر 350 هزار راس دام سبک در استان توسط عشایر نگهداری و پرورش داده می گردد.

او اضافه نمود: در بحث سرما زدگی و پرداخت تسهیلات زدو بازده به عشایر نیز اعتبارات خوبی تخصیص داده شده است.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سند گردشگری عشایر تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند گردشگری عشایر تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید