سرعت اژد های کومودو؛ این مارمولک های بزرگ چقدر می توانند بدوند؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، اگر تا به حال اژد های کومودو را دیده اید، می دانید که این مارمولک های بزرگ بسیار ترسناک هستند! اما آیا می دانستید که آن ها بعلاوه می توانند فوق العاده سریع باشند؟

سرعت اژد های کومودو؛ این مارمولک های بزرگ چقدر می توانند بدوند؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، اژد های کومودو توانایی رسیدن به سرعت 21 کیلومتر در ساعت هنگام دویدن را دارند. این ممکن است در مقایسه با سایر حیوانات زیاد به نظر نرسد، اما در واقع برای چنین موجودات بزرگ و در عین حال تنومندی بسیار چشمگیر است. آن ها نه تنها در تعقیب طعمه خود از سرعت و چابکی بالایی برخوردارند، بلکه از زبان دراز و چنگال های تیز خود نیز به عنوان سلاح استفاده می نمایند تا سریع آن ها را بگیرند.

سرعت اژد های کومودو با سایر حیوانات چگونه است؟

سرعت اژد های کومودو برای یک مارمولک 3 متری و 150 کیلوگرمی نسبتاً سریع است، اما به میزان حیوانات دیگر مانند شیر ها نیست که می توانند تا 80 کیلومتر در ساعت بدود. استراتژی شکار اژد های کومودو به جای سرعت، مبتنی بر مخفی کاری و قدرت است. آن ها دونده سرعت هستند، نه دوندگان ماراتن که از سرعت خود برای کمین کردن و گاز گرفتن طعمه به جای تعقیب آن استفاده می نمایند.

سرعت اژد های کومودو با مارمولک های دیگر چگونه است؟

اژد های کومودو یکی از سریع ترین مارمولک ها هستند. با این حال، مارمولک های دیگری نیز وجود دارند که سریعتر از اژد های کومودو هستند، مانند ایگوانای دم خاردار که می تواند تا 21 مایل در ساعت (34 کیلومتر در ساعت) بدود.

چگونه سرعت اژد های کومودو به شکار یاری می نماید؟

سرعت اژد های کومودو به شکار یاری می نماید و به او اجازه می دهد تا به سرعت در کمین شکار خود بنشیند و طعمه خود را گاز بگیرد. آن ها می توانند تا 13 مایل در ساعت (21 کیلومتر در ساعت) برای مسافت های کوتاه بدود. برخلاف انسان ها، اژد های کومودو برای حمله به زمان زیادی برای افزایش سرعت احتیاج ندارد، که بخشی از علت این است که این یک شکارچی خطرناک است. استراتژی شکار اژد های کومودو مبتنی بر پنهان کاری و قدرت است، نه فقط سرعت، و در حین تعقیب، آن ها ناگهان به سمت حیوان حمله می نمایند و در پی کشتن می روند.

چگونه اژد های کومودو کمین می نماید؟

اژد های کومودو با صبر و حوصله در علف ها یا بوته های بلند منتظر می ماند تا طعمه از آنجا بگذرد و در کمین او می مانند. آن ها شکارچیان ماهری هستند و اغلب با حمله غیرمنتظره و سریع به قربانیان زنده کمین می نمایند. اژد های کومودو می تواند روی پا های عقب خود بایستد و از دم خود به عنوان تکیه گاه برای گرفتن طعمه دور از دسترس استفاده کند.

چند اژد های کومودو در دنیا به جای مانده است؟

تخمین زده می گردد در طبیعت حدود 1380 اژد های کومودوی بالغ و 2000 کوچک به جای مانده اند. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) اژد های کومودو را به عنوان گونه ای در خطر انقراض طبقه بندی نموده است. علیرغم شرایط در خطر انقراض، تعداد کمی از آن ها به لطف کوشش های حفاظتی نسبتاً پایدار است. اکثریت جمعیت اژد های کومودو در جزیره کومودو و جزیره رینکا یافت می گردد.

چرا اژد های کومودو در خطر انقراض هستند؟

به علت تخریب زیستگاه به وسیله انسان، شکار غیرقانونی و تغییرات آب و هوایی، اژد های کومودو در خطر هستند. جمعیت گونه های کنونی نیز به علت شکار غیرقانونی انسان، از دست دادن زیستگاه و کمبود ماده های تخمگذار در معرض تهدید است. طی 45 سال آینده، پیش بینی می گردد که زیستگاه مارمولک های باستانی در پارک ملی کومودو بیش از 30 درصد به علت افزایش سطح دریا و درجه حرارت کاهش یابد. تنها منطقه ای در دنیا که در آن مارمولک های بزرگ الجثه در طبیعت دیده می شوند، پارک ملی در اندونزی است، جایی که دولت برای مشاهده اژد های کومودو در معرض خطر انقراض، هزینه پذیرش را افزایش داده است.

چگونه می توانیم از جمعیت اژد های کومودو محافظت کنیم؟

برای محافظت از جمعیت اژد های کومودو، احتیاج حیاتی به استراتژی های حفاظتی مبتنی بر جزیره برای مدیریت جمعیت اژد های کومودو در منطقه ها پراکنش فعلی آن ها وجود دارد. پارک ملی کومودو 40 سال پیش برای محافظت از اژد ها در برابر بسیاری از تهدیدها، به ویژه تهدیدات ناشی از فعالیت های انسانی ایجاد شد.

محدود کردن تعاملات انسانی با اژد های کومودو نیز مهم است، زیرا گردشگران می توانند کاملاً به مارمولک ها نزدیک شوند که منجر به تغییراتی در رفتار آن ها می گردد. کوشش های حفاظتی قوی تر هنوز مورد احتیاج است و برای درک بهتر آن ها باید تحقیقاتی انجام گردد. پیوستن به طرح های حفاظتی و شرکت در برنامه حفاظت از اژد های کومودو نیز می تواند به حفاظت از این گونه یاری کند.

در نتیجه

شگفت آور است که این خزندگان با وجود میزان خود چقدر سازگار هستند. آن ها می توانند به سرعت در مسافت های کوتاه حرکت نمایند تا شکار نمایند یا از خطر شکارچیانی مانند ببر و خرس فرار نمایند؛ بنابراین دفعه بعد که یکی از این غول های باستانی را در اطراف زیستگاهش می بینید، به یاد بیاورید که آن ها واقعا چقدر توانایی دارند، حتی اگر تنها چیزی که ما از این تجربه به دست می آوریم قدردانی از سرعت این مخلوق باورنکردنی باشد.

منبع: فرارو

به "سرعت اژد های کومودو؛ این مارمولک های بزرگ چقدر می توانند بدوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت اژد های کومودو؛ این مارمولک های بزرگ چقدر می توانند بدوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید