خبرنگاران گریز از حقیقت جهان کرونازده در راهروهای یک نمایشگاه سورئال

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، تهران- خبرنگاران- نمایشگاهی از تاثیر مکتب سورئالیسم بر فرهنگ و طراحی قرن بیستم در مادرید اسپانیا برپا شده که راه گریزی موقت از حقیقت دنیای کرونازده را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند.

خبرنگاران گریز از حقیقت جهان کرونازده در راهروهای یک نمایشگاه سورئال

به گزارش روز پنج شنبه گروه فرهنگی وبلاگ آریابلاگ از روزنامه گاردین، این روزها شهر مادرید در اسپانیا میزبان نمایشگاهی است که تاثیرات گوناگون جنبش سورئالیسم (فراواقع گرایی) را بر فرهنگ و طراحی سده گذشته مورد بررسی قرار می دهد. آن ها که از محدودیت های کرونایی متعدد این روزها خسته اند، در این نمایشگاه می توانند به طور موقت به دنیایی پناه ببرند که در آن دست ها نقش صندلی را دارند، میزها روی چرخ دوچرخه می چرخند و از سر اسب ها لامپ بیرون زده است.

در این نمایشگاه که Objects of Desire: Surrealism and Design 1924-2020 نام دارد، 279 اثر در حوزه هنر و طراحی از چهره های سرشناسی چون سالوادور دالی هنرمند اسپانیایی، رنه ماگریت هنرمند اهل بلژیک، مارسل دوشان نقاش آمریکایی-فرانسوی، مَن رِی از هنرمندان تجسمی آمریکا، لی میلر عکاس آمریکایی، لوکوربوزیه معمار مشهور فرانسوی، ری ایمز طراح آمریکایی، گای اولنتی معمار پرکار ایتالیایی و آیریس ون هرپن طراح هلندی، به نمایش گذاشته شده است.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه ابتدا با هنرمندان سورئالیست آشنا شده و سپس به کاوش در واژگونی حقیقت که مشخصه این مکتب است، می پردازند.

فراواقع گرایی یا سوررئالیسم یکی از جنبش های هنری قرن بیستم است به معنی گرایش به ماورای واقعیت یا واقعیت برتر. این سبک هنری و ادبی در سال 1922 به طور رسمی از فرانسه آغاز شد. این مکتب بازتاب نابسامانی ها و آشفتگی های قرن بیستم است و آن را می توان یک جنبش هنری-اجتماعیِ بنیادستیز به شمار آورد. این سبک بیانگر میل به ایجادِ دگرگونی در زندگی روزمره از طریق آشکارسازی امرِ شگفت انگیز و تصادفی عینیِ نهفته در نظم ظاهریِ واقعیت است.

نمایشگاه تاثیر مکتب سورئالیسم بر فرهنگ و طراحی قرن بیستم با همکاری بنیاد لا کایکسا (La Caixa) و موزه طراحی ویترای آلمان برگزار می شود و تا 21 مارس 2021 (1 فروردین 1400) ادامه دارد.

ایزابل سالگادو دبیر نمایشگاه های بنیاد لا کایکسا با اشاره به خبر برپایی این نمایشگاه گفت: تاثیر سورئالیسم فراتر از یک دوره تاریخی واحد است و به چند اعلامیه، نشریه و هنرپرداز محدود نیست. سورئالیسم به از بین رفتن عقاید تعصب آمیز کارکردگرا کمک کرد، تعصباتی که بر مرتبط بودن قالب و کارکرد اصرار داشتند. سورئالیسم از ناخودآگاه به عنوان یک ابزار خلاقانه معتبر استفاده کرد، ابزاری که در را به روی حافظه، تخیل، میل و سرنوشت باز می کند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران گریز از حقیقت جهان کرونازده در راهروهای یک نمایشگاه سورئال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گریز از حقیقت جهان کرونازده در راهروهای یک نمایشگاه سورئال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید