با مرگبارترین قحطی های جهان آشنا شوید

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، قحطی پدیده ای دنیای است که بشر، هزاران سال است با آن دست و پنجه نرم می کند. هیچ کشوری در دنیا نمی تواند ادعا کند که هرگز با این مشکل روبه رو نبوده است.

با مرگبارترین قحطی های جهان آشنا شوید

قحطی، دردی مشترک از تاریخ همه ما است، هرچند که برای بعضی از کشورها درد امروز هم به شمار میرود. در ساده ترین تعریف، می توان قحطی را نبود منابع غذایی کافی نامید و می تواند در اثر عوامل متعددی به وجود آمده باشد. در نتیجه قحطی، سوء تغذیه، گرسنگی و بیماری های اپیدمیک به وجود می آید. با وبلاگ آریابلاگ همراه باشید تا مرگبارترین قحطی ها آشنا شوید.

مرگبارترین قحطی ها

قحطی بزرگ چین، 1959 تا 1961

قحطی ای که در چین رخ داد، یکی از مرگبارترین قحطی های تاریخ بشریت است. فاجعه ای که به دست انسان رقم خورد، هرچند که کم آبی نیز در آن تاثیر داشت. مجموعه ای از عوامل مختلف، مانند تصمیمات سیاسی غلط و شرایط اجتماعی ناپایدار، جمهوری خلق چین را به قحطی کشاند، اما علت اصلی این قحطی را سیاست جهش بزرگ به پیش می دانند. این برنامه شامل سیاست هایی با هدف رشد صنعتی، به ویژه در کشاورزی بود. مشکل اینجاست که این اهداف غیرواقعی بودند. چین می خواست با این برنامه ها از غرب پیشی گیرد اما در این راه جان چند ده میلیون انسان را گرفت. جهش بزرگی که رهبران انجام دادند به جای اینکه رو به پیشرفت باشد رو به مرگ بود.

سیاست جهش بزرگ به پیش، مالکیت زمین های کشاورزی را از کشاورزان گرفت، آن ها را در کلونی هایی با فضاهای مشترک ساکن کرد و به تولید فولاد تشویق کرد. در نتیجه، تولیدات کشاورزی به شدت کاهش یافت. در قدم بعدی، بخشی از تولیدات قبلی را در ازای خرید تسهیلات به اروپا فروخت.

دستور کشتن گنجشک ها که برای جلوگیری از هدر رفتن غلات بود معین شد که گنجشک ها علاوه بر غلات، ملخ هم می خوردند. با کشته شدن گنجشک ها، ملخ ها به زمین های کشاورزی حمله کردند.

موارد ذکر شده تنها بخشی از سیاست های این برنامه بود که به یکی از بزرگترین قحطی های تاریخ ختم شد. دولت چین اظهار داشت که در نتیجه قحطی، 15 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند. کارشناسان معتقدند که این آمار واقعی نبوده و تعداد قربانیان را بین 20 تا 50 میلیون نفر تخمین زده اند.

قحطی سیب زمینی ایرلند، 1845 تا 1854

قحطی با آفتی که به جان سیب زمینی ها افتاد شروع شد. در آن زمان، سیب زمینی، یکی از منابع غذایی اصلی مردم و محصول غالب کشور بود. با از بین رفتن سیب زمینی، قشر فقیر جامعه، عملا چیزی برای خوردن نداشتند. ایرلند برای سیر کردن مردمش احتیاج به کمک جدی داشت، اما کشتی های انگلیسی اجازه نمی دادند که کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به ایرلند برسد. این اقدام انگلیسی شرایط ایرلند را وخیم تر کرد و حدود 1 میلیون نفر از گرسنگی مردند. شاید در مقایسه با قربانیان کشورهای دیگر 1 میلیون مرگ، آمار بالایی نباشد، اما این تعداد، بیشتر از 25 درصد جمعیت کشور ایرلند بود. علاوه بر آن حدود 1 تا 2 میلیون نفر هم از ایرلند فرار کردند. در نتیجه، کشور تقریبا نیمی از جمعیت خود را از دست داد.

قحطی ایران، 1917 تا 1919

قحطی ایران نتیجه جنگ جهانی، سوءمدیریت قاجار و خشکسالی پی در پی بود. خشکسالی منابع غذایی کشور را کاهش داده و بحران جدی ایجاد کرده بود. خروج از این بحران مدیریت و توجهی لازم داشت که در توان پادشاهان قاجار نبود. نیروهای اشغالی، همان اندک غلاتی که تولید می شد را مصادره می کردند. تجارت، درنتیجه جنگ، دچار تغییراتی شده بود که به هیچ وجه مطلوب نبود. آشوب های داخلی نشان از بی ثباتی سیاسی و اقتصادی کشور داشت. مردم ترسیده بودند و همین ترس شرایط را بدتر می کرد. طولی نکشید تا اوضاع از کنترل خارج شده و کشور قحطی زده شد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب خورشید چه زمانی زمین را نابود می کند! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "با مرگبارترین قحطی های جهان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مرگبارترین قحطی های جهان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید