انیمه جوجوتسو کایسن؛ شیطان کش مدرن (انیمه منتخب)

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، این روزها انیمه به صنعت عظیمی تبدیل شده و هر سال تعداد انبوهی فیلم و سریال در این قالب تولید می شوند. چنین دستگاه عظیمی قطعا به محتوای زیادی نیاز دارد و به همین دلیل چند مضمون ثابت وجود دارند که در خیلی از انیمه ها ردپایشان را می بینیم؛ مبارزه با شیاطین، یکی از این مضمون ها است. در انیمه های مختلف، از توکیو غول گرفته تا شیطان کارش پاره وقت است، حضور مضامین مرتبط با مبارزه با شیطان چشمگیر است. جوجوتسو کایسن، انیمه سال 2020 استودیو ماپا هم از دیگر آثاری است که به سراغ چنین محتوایی رفته است. این انیمه به علت نگاه به روز و ترکیب درست چنین مضمون کلاسیکی با محیط های شهری مدرن دنیای امروز، خیلی سریع به موفقیت گسترده رسید و هواداران زیادی را جذب کرد.

انیمه جوجوتسو کایسن؛ شیطان کش مدرن (انیمه منتخب)

جوجوتسو کایسن داستان یک پسر دبیرستانی به نام یوجی ایتادوری است که دوستانش به صورت اتفاقی یک نفرین رده بالای بسیار خطرناک را در مدرسه آزاد می کنند. او در ادامه متوجه می شود که افرادی آموزش دیده به نام جادوگرها هستند که از انسان ها در برابر این نفرین ها محافظت می کنند. بعد از یک سری اتفاقات پیچیده، یوجی ایتادوری به نوعی مجبور می شود به جادوگران بپیوندند و در مدرسه ای مخصوص، آموزش ببیند. اما همه می دانند که او یک جادوگر معمولی نیست و توانایی های زیادی دارد.

جوجوتسو کایسن شباهت زیادی به شیطان کش، انیمه تحسین شده استودیو یوفوتیبل دارد که در سال 2019 منتشر شد. این جا هم با موجودات اهریمنی طرف هستیم که در میان مردم حضور دارند و برای بقای خود، به شکار انسان ها نیاز دارند. مهم ترین تفاوت این است که جوجوتسو کایسن داستان خود را در دل جامعه امروز ژاپن روایت می کند. به همین دلیل هم ذات پنداری با آن تا حدی راحت تر است.

این انیمه پر از شخصیت های مجذوب کننده و دوست داشتنی است. اگر شیطان کش در معرفی و پرداخت شخصیت های مجذوب کننده محتاطانه و با دقت عمل می کند، جوجوتسو کایسن بدون هیچ ترسی شخصیت های فراوانی به روی صحنه می آورد و پیش روی مخاطب قرار می دهد. این ویژگی در ابتدا کمی دافعه برانگیز است. به سختی می توان با این همه شخصیت مختلف آشنا شد و حتی نام آن ها را به خاطر آورد. اما کمی که از داستان می گذرد، تمام این شخصیت ها ویژگی های منحصر به فرد خود را به رخ می کشند و به آدم هایی دوست داشتنی برای مخاطب تبدیل می شوند. برگ برنده این انیمه در این است که شخصیت هایی بی نظیر و کمیاب خلق کرده است، افرادی که نمونه شان را به سختی می توان در انیمه های دیگر پیدا کرد. مثلا یکی از جادوگرهای سریال پسری به نام توگه اینوماکی است. او که مهم ترین قابلیتش واژه های نفرین شده است، مجبور است همیشه ساکت بماند، مبادا ناخواسته باعث نفرین کسی شود. او به دلیل همین ویژگی ، یک زبان منحصر به فرد برای خودش طراحی کرده است. توگه وقتی می خواهد صحبتی را مطرح کند، با دایره واژگان مربوط به غذای برنج و مواد تشکیل دهنده آن صحبت می کند.

اما مجذوب کننده ترین شخصیت، بدون تردید ساتورو گوجو است. این جادوگر که همیشه ترس را بر جان نفرین ها می اندازد، به نوعی قوی ترین جادوگر زنده جهان است. چنین موجود هولناکی قاعدتا باید هیبتی ترسناک و پرابهت داشته باشد، اما ساتورو برعکس یک جوان سرخوش و پر از شوخی و خنده است که هروقت فرصتش باشد، دشمنان و دوستان خود را دست می اندازد. اما پشت این لایه سرخوشانه و پرخنده، یک دانای خردمند کارکشته قرار گرفته است که پیوسته در پی شناسایی و خنثی سازی نقشه های دشمنان خود است. خود ایتادوری هم یک قهرمان بی نقص معمولی نیست. تا اواسط داستان، او یک نوجوان دست وپا چلفتی است که اگرچه توانایی های زیادی دارد، ولی قادر به کنترل و استفاده درست از آن ها نیست. ساتورو برای تربیت درست ایتادوری زحمت زیادی می کشد.

صحنه های اکشن حیرت انگیز این انیمه، از جمله ویژگی هایی است که بعید است فراموش کنید. جوجوتسو کایسن پر از صحنه های نفس گیر و تماشایی است. اگر فکر می کنید انیمه چند دهه است که از نظر فنی پیشرفتی نداشته و تمام آثار به یک صورت ساخته می شوند، جوجوتسو کایسن یک مدرک عالی برای رد این ادعا است. این صحنه های اکشن و این مبارزه های حیرت انگیز، با امکانات ده، دوازده سال پیش اصلا قابل ساخت نبودند. در همان فصل اول چند صحنه نبرد بی نظیر وجود دارد که بعید است فراموش کنید. فصل مبارزه در جنگل، دبیرستان، و به ویژه مبارزه تماشایی بین ماهیتو و نانامی در شبکه فاضلاب شهری، از جمله بخش های فوق العاده سریال است که بعید است به این زودی ها از خاطرتان برود.

شاید یکی از معدود ایرادهای جوجوتسو کایسن، دیالوگ های طولانی و مفصل آن باشد. جادوگرها و نفرین ها و نبردهای بین آن ها قوانین مختلف زیادی دارد. و این انیمه عزم خود را جزم کرده که تمام این قوانین را در قالب دیالوگ ها به اطلاع مخاطب برساند. گاهی وقت ها حتی وسط یک مبارزه نفس گیر هم مجبوریم صبر کنیم و این توضیحات را بشنویم. درست است که گگه آکوتامی، خالق جوجوتسو کایسن، برای خلق و طرح ریزی این قوانین زحمت زیادی کشیده است و نباید بی توجه باقی بمانند، ولی قطعا روش های بهتری برای معرفی آن ها وجود داشت. اتفاقا شیطان کش خیلی خوب از چنین دامی می گریزد. در آن جا هم با قوانین زیادی طرف هستیم، ولی همه چیز به جا و به مقدار ارائه می شود و این گونه نیست که این توضیحات باعث کلافگی مخاطب شوند. حتی انیمه ای مثل حمله به تایتان هم خیلی خوب پیروز می شود با ترفندهای مختلف (توضیحات بین میان پرده های استراحت، یا استفاده از دیالوگ هایی کوتاه و سریع)، قوانین جهانی خود را به گوش مخاطب برساند. امیدواریم که در فصل های بعدی، این ایراد کنار گذاشته شود.

تا این جا تنها یک فصل از این انیمه ساخته شده است، اما همین یک فصل مورد استقبال گسترده منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. جوجوتسو کایسن در سال 2021 برنده جایزه انیمه سال جوایز انیمه کرانچی رول شد. همچنین کرانچی رول که یکی از گسترده ترین سکوهای پخش و نشر انیمه در سراسر جهان است، در گزارشی گفت که در فهرست پرمخاطب ترین انیمه های سال 2020 این شرکت، جوجوتسو کایسن در رتبه دوم قرار گرفته است. اما شاید بزرگ ترین دستاورد جوجوتسو کایسن این بود که در سال 2021 و بعد از سریال بازی مرکب، این انیمه در رتبه دوم پربحث ترین سریال تلویزیونی در توییتر قرار داشت. در بهمن ماه سال گذشته اعلام شد که فصل دوم سریال در دست تولید است و سال 2023 منتشر خواهد شد. بی صبرانه منتظریم!

منبع: دیجیکالا مگ

به "انیمه جوجوتسو کایسن؛ شیطان کش مدرن (انیمه منتخب)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمه جوجوتسو کایسن؛ شیطان کش مدرن (انیمه منتخب)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید