استقلال با کم گل خوردن قهرمان می شود؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، فرهاد مجیدی در جریان نشست خبری پیش از دیدار با سپاهان اشاره ای به کم گل خوردن تیمش داشت و آن را فرمولی برای کسب قهرمانی دانست.

استقلال با کم گل خوردن قهرمان می شود؟

به گزارش گروه ورزشی وبلاگ آریابلاگ، فرهاد مجیدی در واکنش به انتقاد از عملکرد هافبک های تیمش و آمار نه چندان مطلوب پاس گل از سوی آنها، به استحکام خط دفاعی تیمش اشاره کرد و ضمن ابراز رضایت از این موضوع، به نکته ای اشاره کرد که مورد نظر خیلی از مربیان فوتبال در دنیا واقع شده است. سرمربی آبی پوشان که در پایان هفته دهم تیمش با تنها 2 گل خورده یکی از برترین خطوط دفاعی خوب لیگ را دارد گفت: تیمی قهرمان می شود که کمتر گل بخورد!

گذشته از تناقض در این صحبت مجیدی با ادعا های سابقش نسبت به علاقمندی به ارائه فوتبال های تهاجمی، واکاوی در ادعای او نشان می دهد این ادعا، ادعایی درست است و به طور معمول تیم های قهرمان در پایان هر لیگ تیم هایی هستند که به نسبت گل های خورده کمتری دارند؛ این در حالی است که تیم های قهرمان الزاماً تهاجمی ترین تیم های آن لیگ نیستند.

فرمول کمتر گل بخور تا قهرمان شوی اصلی است که بسیاری از مربیان دنیا به آن معتقدند و بررسی بسیاری از لیگ ها نشان می دهد تیم هایی در لیگ های خود قهرمان شده اند که برترین خط دفاعی را دارند، حتی اگر برترین خط حمله را نداشته اند.

در لیگ برتر ایران در فصل بیستم که با قهرمانی سرخ پوشان به پایان رسید، تیم پرسپولیس در حالی قهرمان شد که با 14 گل خورده برترین خط دفاعی را داشت. در حالی که عنوان برترین خط حمله در آن فصل به سپاهان تعلق گرفت و تیم قهرمان دومین خط حمله قوی را در اختیار داشت.

در فصل نوزدهم لیگ برتر پرسپولیس در حالی قهرمان شد که با 17 گل خورده برترین خط دفاعی را داشت و عنوان برترین خط حمله به تیم استقلال که نایب قهرمان مسابقات شد تعلق داشت.

فصل هجدهم لیگ برتر ایران یکی از موارد نقض این فرمول است. در این فصل با اینکه پرسپولیس بعد از استقلال دومین خط دفاعی خوب مسابقات را داشت، اما به مقام قهرمانی رسید. در این فصل با اینکه پرسپولیس عنوان برترین خط دفاعی را از دست داد، اما باز هم با آمار بسیار خوب 14 گل خورده در یک فصل به کارش پایان داد که این آمار هم در خط دفاعی بسیار مطلوب است.

در فصل هفدهم باز هم پرسپولیس در شرایطی قهرمان شد که با 15 گل خورده در یک فصل دارای برترین خط دفاعی بود و البته سرخ پوشان در این فصل برترین خط حمله را هم در اختیار داشتند.

نگاهی به برترین لیگ های فوتبال اروپا نشان می دهد این فرمول در فوتبال اروپا هم صدق دارد و در لیگ های برتر اروپا هم تیم هایی در سال های اخیر قهرمان شده اند که برترین خطوط دفاعی را در اختیار داشته اند

لیگ برتر انگلستان

در فصل 21-2020 منچسترسیتی در حالی قهرمان شد که با 32 گل خورده برترین خط دفاعی را داشت و البته همین تیم با 83 گل زده برترین خط حمله مسابقات را هم در اختیار داشت.

در فصل 20-2019 لیورپول قهرمان مسابقات با 33 گل برترین خط دفاعی را داشت. تیم قهرمان با اینکه در این فصل 85 گل به ثمر رساند، اما برترین خط حمله مسابقات در اختیار منچسترسیتی با 102 گل زده بود.

در فصل 19-2018 منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر تنها 23 گل دریافت کرد و بعد از لیورپول با 22 گل خورده که به عنوان دومی رسید، دومین خط دفاعی قوی مسابقات را داشت و البته با 95 گل زده برترین خط حمله مسابقات را داشت.

در فصل 18-2017 که منچسترسیتی با 100 امتیاز قهرمان شد، با 106 گل زده برترین خط حمله و با 27 گل خورده برترین خط دفاعی مسابقات را در اختیار داشت.

بوندس لیگا

با اینکه در فصل 21-2020 بایرن مونیخ در حالی قهرمان شد با 44 گل خورده دومین خط دفاعی برتر مسابقات پس از لایپزیک را در اختیار داشت تا یکی از موارد نقض این اصل را ببینیم، اما همین تیم در فصل 20-2019 در حالی قهرمان شد که با 32 گل خورده برترین خط دفاعی را در اختیار داشت و در فصل 19-18 نیز با تنها 32 گل خورده قهرمان شد.

بایرنی ها در فصل 18-2017 با 28 گل خورده برترین خط دفاعی را داشتند و قهرمان شدند، در فصل 17-2016 با 22 گل خورده دارای برترین خط دفاعی شدند و قهرمان شدند.

لالیگا

لالیگا که بسیاری آن را مجذوب کننده ترین لیگ دنیا می دانند هم به اصل قائل است و معمولاً تیم هایی در آن قهرمان می شوند که دارای برترین خط دفاعی هستند، اما الزاماً برترین خط حمله را ندارند. به عنوان مثال در فصل 21-2020 که اتلتیکومادرید با پشت سر گذاشتن رئال و بارسا قهرمان شد، با 25 گل خورده برترین خط دفاعی را داشت و این در حالی بود که در همان فصل بارسا صاحب برترین خط حمله شد.

در فصل 20-2019 رئال مادرید قهرمان لالیگا با 25 گل خورده صاحب برترین خط دفاعی بود، اما عنوان برترین خط حمله به بارسا رسید. این موضوع در بیشتر لیگ های فوتبال و در بیشتر فصل ها تکرار شده و به ندرت دیده می شود تیم های قهرمان صاحب برترین خط دفاعی فصل مسابقات نبوده باشند.

این آمار نشان می دهد فرهاد مجیدی اشاره درستی به موضوع استحکام در خط دفاعی داشته و شاید برای همین باوجود اینکه بار ها اعلام داشته از فوتبال تهاجمی استقبال می کند، در این فصل بیشترین تمرکزش را برای استحکام خط دفاعی تیمش به کار گرفته است و چه بسا انتخاب یک تمرین دهنده ایتالیایی به نام گابریل پین هم به شکلی هوشمندانه به همین علت صورت گرفته باشد.

آبی پوشان تا زمانی که استحکام در خط دفاعی شان را حفظ کنند می توانند در کورس صدر جدول حضور داشته و به قهرمانی امیدوار باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "استقلال با کم گل خوردن قهرمان می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال با کم گل خوردن قهرمان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید