از چه آبی برای آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنیم؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، شما با نگهداری گیاهان خانگی علاوه بر پاک سازی هوا، دکوراسیون منزلتان را نیز یک رنگ و جلوه دیگری می دهید. حفظ طراوت گیاهان نیازمند مراقب روزانه از آن ها می باشد که این قضیه کمی پیچیده تر از آن مسئله ای است که احتمالاً تا به حال تصور می کردید. سلامت گیاهان تحت تأثیر عوامل محیطی از جمله درجه حرارت دمای محیط، نور خورشید و میزان آب دریافتی، قرار می گیرند. در حقیقت اگر بخواهیم به نکات مهم تری اشاره کنیم حتی جزئیاتی مانند نوع آب مورد استفاده هم می تواند بر طراوت و شادابی گیاهان تأثیر بگذارد. آب لوله کشی همیشه اولین انتخاب مردم برای آبیاری گیاهان خانگی بوده است. با این حال دقت کنید که آب لوله کشی بهترین گزینه برای حفظ سلامت گیاهان نمی باشد. در ادامه انواع و اقسام آب های مختلف برای آبیاری گیاهان خانگی معرفی شده و جوانب مثبت و منفی هر کدام نیز ذکر خواهد شد.

از چه آبی برای آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنیم؟

استفاده از آب معدنی برای آبیاری گیاهان

آب های آشامیدنی که به صورت بسته بندی از طریق کارخانه های آب معدنی به فروش می رسند، جایگزینی عالی، برای آب لوله کشی جهت آبیاری گیاهان خانگی محسوب می شوند. با توجه به این قضیه که آب های معدنی از منابع زیرزمینی جمع آوری می شوند، سرشار از املاح معدنی می باشند، می توان برای حفظ شادابی گیاهان خانگی، خرید این نوع آب را توصیه کرد. آب آشامیدنی یا آب معدنی از بهترین آب هایی است که با خیال راحت می توانید به گل و گیاه بدهید و از پژمرده شدن آن نگران نشوید؛ زیرا این آب دارای مواد معدنی است که گیاه از طریق کود باید جذب کند. پس چه بهتر که همراه با آب دهی، این مواد مغذی به گیاه برسد.

مزایا و معایب آبیاری با آب معدنی

مزایا: تمامی آب های بسته بندی (آب معدنی و آب آشامیدنی) دارای مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم هستند که نیاز گیاه به این املاح را تأمین می کنند. دوم اینکه آب های معدنی و آشامیدنی فاقد هرگونه آلاینده مثل کلر و فلوراید هستند که باعث آسیب به گیاه می شوند. پس به راحتی و بدون دغدغه می توانید از این آب استفاده کنید.

معایب: اگر شما گیاهان زیادی دارید که آب مصرفی برای آن ها نیز زیاد می باشد، نیازمند هزینه بیشتری می باشد. دوم اینکه بطری های آب بسته بندی زیادی تولید می شود که البته می توانید آن ها را نگهداری کنید و به مراکز بازیافت تحویل دهید تا در طی فرآیند بازیافت، به طبیعت آسیبی وارد نشود.

استفاده از آب لوله کشی، اولین آب در دسترس

برای همه کسانی که به نگهداری از گیاهان در منازل روی می آورند، دسترسی به آب لوله کشی خانگی کار چندان سختی نمی باشد. این دسته از عزیزان از همین آب برای آبیاری گیاهان خانگی خود استفاده کرده و به عواقب آن توجه نمی کنند. بسته به اندازه مواد معدنی موجود در آب لوله کشی شهر، آن را می شود به 2 دسته سخت و نرم طبقه بندی نمود. آب سخت با عبور از نواحی شنی و گرانیتی، مواد معدنی زیادی را جذب خودش می کند. این آب توانایی دارد تا با استفاده از یون های پتاسیم یا سدیم دوباره نرم شود تا کلسیم و منیزیمی که جذب آن شده، کاملاً از بین برود. اگر شما هم از آب لوله کشی شهر برای آبیاری استفاده می کنید، باید بگویم که این یک ریسک برای سلامت گیاهان شما است. در اغلب نقاط کشور، آب های لوله کشی سختی زیادی دارند که این قضیه باعث می شود تا گیاه شما سریع تر از بین برود. اما برای جلوگیری از این اتفاق با ما بیشتر همراه شوید.

معایب و مزایای استفاده از آب لوله کشی برای آبیاری گیاهان

اگر بخواهیم از مزایا و معایب آب لوله کشی به شما بگوییم، باید این نکته را ذکر کنم که یکی از مزایای آب لوله کشی این است که همیشه در دسترس است و شما به راحتی می توانید هر زمان به آب نیاز داشتید، شیر را باز کرده و آب بردارید. نکته دیگر اینکه در برخی از شهرها تقریباً می شود گفت که استاندارد آب آشامیدنی رعایت شده است اما نمی توان به آن اعتماد کرد؛ اگر می خواهید از آب لوله کشی استفاده کنید، پیشنهاد می کنم که حتماً قبل از مصرف، آن را بسنجید. از معایب استفاده از آب لوله کشی می توان به داشتن کلر و فلوراید اشاره کرد؛ همان طور که می دانید گیاهان آپارتمانی به شدت به کلر حساسیت داشته و باعث می شود تا از ریشه خشک شوند. پس اگر به سلامت گیاه تان اهمیت می دهید، از دادن آب لوله کشی خودداری کنید. وجود کلسیم و منیزیمی که در آب های سخت وجود دارد، در خاک گلدان لایه ای را درست می کند که باعث دفع سریع آب می شود و گیاه زمان کافی برای جذب پیدا نمی کند. برای اطلاعات بیشتر جهت تفاوت آب معدنی و آشامیدنی می توانید مقاله آب معدنی بهتر است یا آب لوله کشی را مطالعه بفرماید.

چه اندازه آب برای گیاهان کافی است؟

همه گیاهان به یک اندازه تعیین از آب نیاز دارند. خیلی از گیاهان خانگی مثل فیلودندرون از منطقه ها گرمسیری جهان که به طور مرتب شاهد بارش باران هستند، می آیند. این گونه گیاهی اغلب دارای برگ های بزرگی است و از آب زیادی برای حفظ شادابی نیاز دارد. گیاهانی چون فیلودندرون ها به آب زیادتری نسبت به کاکتوس ها نیاز دارند که اغلب وقتی شما اجازه می دهید خاک آن ها خشک شود، طراوت بیشتری پیدا می کنند(کاکتوس). فصول مختلف سال نیز بر اندازه آب مورد نیاز گیاهان می توانند تاثیر گذار باشد. به طور مثال بسیاری از گیاهان دارویی در طول فصل بهار و تابستان بیشتر از باقی ایام سال رشد می کنند. پس می توانید اگر متوجه رشد کمتر از حد معمول گیاهان خانگی خود شدید، با توجه به مقطع زمانی سال، نسبت به تغییر اندازه آب به گیاه، تصمیم گیری نمایید.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان

وقت آب رسانی به گیاهان زمانی فرا می رسد که برگ های گیاهان شما پژمرده شده اند؛ در این مواقع باید فوراً گیاه را آبیاری کنید چون در غیر این صورت گیاه از دست می رود. اما باید قبل از آنکه گیاهان به این مرحله برسند، به داد آن ها برسید. اگر رطوبت را در خاک تشخیص می دهید، طی یک یا دو روز آینده دوباره شرایط خاک را بررسی نمایید تا زمانی که خاک کاملاً خشک باشد. برای ارزیابی زمان آبیاری گلدان های کوچک تر می توانید وزن آن ها را مقدار گیری نمایید. اگر بعد از مدتی که از آخرین آبیاری گیاه گذشته باشد، سنگینی در گلدان حس بشود، شما برای آبیاری بعدی هنوز فرصت دارید. آبیاری گیاهان در بازه های زمانی ابتدایی روز نیز شانس تبخیر سریع تر آب را کاهش می دهد. بنابراین صبح زود مناسب ترین زمان برای آب رسانی به گیاهان خانگی می باشد.

اگر در پی خرید عمده بهترین آب معدنی هستید می توانید با کارخانه آب معدنی چشمه ناز به شماره تماس 09101161518 تماس گرفته و آب معدنی با کیفیت را با خیال راحت تهیه نمایید.

منبع: اتاق

به "از چه آبی برای آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از چه آبی برای آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید