اثربخشی واکسن کرونا با فاصله بین 2 دوز کاهش می یابد؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشات ویروس شناسی گفت: تزریق به موقع دوز دوم واکسن کرونا در اثربخشی واکسن، تاثیر بسزایی دارد.

اثربخشی واکسن کرونا با فاصله بین 2 دوز کاهش می یابد؟

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشات ویروس شناسی کشور در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: رعایت فاصله بین تزریق دو دوز واکسن کرونا اهمیت بالایی دارد، این فاصله در انواع واکسن کرونا فرق دارد. اگر بین تزریق دو دوز فاصله بیفتد، قطعاً می تواند عوارض داشته باشد.

او اضافه نمود: برای مثال برای واکسن آسترازنکا فاصله بین دو دوز را حدود 4 هفته قرارداده بودند که حالا به 8 الی 12 هفته هم افزایش یافته است، زیرا طبق آنالیز ها متوجه شدند که این فاصله، عملکرد بهتری خواهد داشت.

ناجی گفت: بعد از مطالعات بالینی روی واکسن مدرنا و فایزر متوجه شدند که می توانند فاصله 28 روزه تا یک ماه را برای این نوع واکسن ها در نظربگیرند زیرا اندازه آنتی بادی که فراوری می گردد، چندین برابر خواهد شد.

او ادامه داد: طبق تحقیقات برای واکسن اسپوتنیک حدود 90 روز و فاصله تزریق مناسب برای سینوفارم را 21 تا 28 روز در نظرگرفته اند که باید در این بازه زمانی، واکسن تزریق گردد.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشات ویروس شناسی گفت: هر چقدر فاصله بین تزریق دوز های واکسن ها بیشتر گردد، می تواند روی کارایی واکسن ها در هنگام ترشح آنتی بادی تاثیر بگذارد، بنابراین تزریق به موقع دوز دوم واکسن در اثربخشی واکسن تاثیر بسزایی دارد.

تزریق دوز سوم واکسن برای همه احتیاج است؟

او با اشاره به جهش های مختلف ویروس توضیح داد: به علت ظاهر شدن فرآیند ها و جهش های نو و ضعیف شدن ایمنی بدن، ما مجبور می شویم دوز سوم هم تزریق کنیم اما بیشتر کشور ها با توجه به اندازه ریسک و خطر این کار را انجام می دهند.

ناجی اعلام کرد: برای مثال افرادی که سن زیاد داشته و یا بیماری های زمینه ای خاصی دارند، بیشتر درمعرض جهش های مختلف ویروس قرار می گیرند، به همین علت دوز سوم برای آنها تزریق می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اثربخشی واکسن کرونا با فاصله بین 2 دوز کاهش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثربخشی واکسن کرونا با فاصله بین 2 دوز کاهش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید