پیش بینی برداشت 10 میلیون تنی گندم محقق نشد

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، علی خان محمدی عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی، درباره تاثیرات خشکسالی بر تولیدات کشاورزی گفت: خشکسالی یک رخداد جوی است که نمی توان از آن اجتناب کرد اما ما می توانیم با تصمیم گیری صحیح مدیریتی مقدار خسارت وارده به بخش کشاورزی را کاهش بدهیم.

پیش بینی برداشت 10 میلیون تنی گندم محقق نشد

وی با اشاره به کاهش بارندگی و نبود باران موثر در امسال، اضافه کرد: آبیاری ها در بخش کشاورزی نتوانست جوابگوی خشکسالی امسال باشد چرا که با کم شدن نزولات آسمانی رطوبت زمین کاهش یافته بود و زمین بازدهی سال های گذشته را نداشت.

این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه کاهش بارندگی بر غذای دام نیز تاثیر مستقیم می گذارد، اضافه کرد: خشکسالی مقدار فراوری علوفه، گندم، ذرت و یونجه را کاهش داد و دامداران سنتی و صنعتی در کشور برای تامین نهاده مورد احتیاج با چالش های جدی روبرو شدند. در مجموع سال زراعی 1400 مقدار فراوری کاهش چشمگیر داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای حمایت از بخش کشاورزی آسیب دیده از خشکسالی چه تصمیماتی اتخاذ کرد، گفت: حمایت ها و پشتیبانی ها دولت از بخش کشاورزی نباید یک روزه و بنا به رخدادها باشد چنین تصمیماتی مسکن های موقتی هستند برای مهار بحران های احتمالی در بخش کشاورزی باید زیرساخت ها در این بخش را مقاوم کرد.

این فعال حوزه کشاورزی با اشاره به تغییر شرایط اقلیمی کره زمین، توضیح داد: ایران همیشه در رسته کشورهای خشک و کم آب جهان جای می گیرد از این رو باید به مقدار آب در دسترس، ساختار بدهیم اما متاسفانه توجه ما در این زمینه اندک است.

وی بابیان اینکه تقویت بذر محصولات کشاورزی در جهان رایج شده است، توضیح داد: تقویت نهاده و بذر، چالشی است که کشاورز ایرانی نتوانسته است به سادگی از آن عبور کند هرچند گام هایی در این جهت برداشته ایم اما ناکافی هستند و نمی توانند حال کشاورزی را بهبود ببخشد.

وی با بیان اینکه در 3 میلیون و 200 هزار هکتار گندم دیمی و 2 میلیون و 700 هزار هکتار گندم آبی داریم، خاطر نشان کرد: خشکسالی بالای 70 درصد بر مقدار فراوری تاثیر گذاشت و از سوی دیگر دولت به موقع قیمت خرید گندم را اعلام نکرد.

به گفته خان محمدی، در امسال 4.5 میلیون تن گندم فراوری کردیم اما پیش بینی ما از فراوری امسال بالای 10 میلیون تن بود. چراکه دولت در سال گذشته 5.8 میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری کرد.

وی بابیان اینکه مقدار فراوری گندم در سال 1357 در حدود 4 تن در هکتار بوده است، اضافه کرد: بعد از گذشت 43 سال هنوز مقدار فراوری در بعضی مزارع تغییری نکرده است. اما اگر روی بذر و بهره وری صحیح از آب و فراوری کشاورزی کار می کردیم در حال حاضر باید به فراوری 10 تن در هر هکتار می رسیدیم. اگر بر اساس پایداری نظام فراوری، گندم کشت و برداشت می کردیم هم اکنون باید به صادرات 5 میلیون تن گندم در سال می رسیدیم. رویکرد ما در کشاورزی باید معطوف به افزایش کیفیت بذر و افزایش بازدهی فراوری در هکتار باشد.

خان محمدی در انتها خاطر نشان کرد: مقدار بارندگی در استان کردستان و خراسان شمالی بالاست از این رو می توان به افزایش فراوری گندم در این استان ها امیدوار باشیم .

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "پیش بینی برداشت 10 میلیون تنی گندم محقق نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی برداشت 10 میلیون تنی گندم محقق نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید