قانون 60، 30، 10 چیست و چگونه از آن در انتخاب رنگ دکوراسیون استفاده می گردد؟

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، 10-30-60 یک قانون جالب است که به شما یاری می نماید از ترکیب رنگ های مختلف برای طراحی محیط زندگی خود بهره ببرید. این قانون ساده می تواند تعادل و هارمونی را در هر فضایی ایجاد کند. برای اینکه با قانون 60-30-10 و نحوه کارکرد آن در دکوراسیون آشنا شوید، مقاله امروز خبرنگاران مگ را تا خاتمه بخوانید.

قانون 60، 30، 10 چیست و چگونه از آن در انتخاب رنگ دکوراسیون استفاده می گردد؟

چگونه از قانون 60-30-10 برای انتخاب رنگ ها در دکوراسیون استفاده کنیم؟

بر اساس این قانون، 60 درصد رنگ اتاق شما از رنگ اصلی تشکیل می گردد. برای مثال، در یک اتاق نشیمن به احتمال زیاد رنگ اصلی به دیوارها و وسایل بزرگ مثل فرش یا کاناپه اختصاص دارد. ایده اصلی این است که رنگ اصلی توجه ها را به سمت خود جلب نموده و رنگ پایه یا پس زمینه را برای سایر موارد فراهم می نماید.

با توجه به این قانون، 30 درصد فضا مربوط به رنگ ثانویه است. به عبارت دیگر، میزان استفاده از رنگ ثانویه باید تقریبا نصف رنگ اصلی باشد. رنگ ثانویه را می توان در پرده، روتختی یا صندلی به کار برد یا از آن برای طراحی دیوار شاخص استفاده کرد. این رنگ از رنگ اصلی پشتیبانی می نماید، اما به میزان کافی با آن تفاوت دارد تا بتوان این دو را از هم تشخیص داد. کنتراست بین رنگ اصلی و رنگ ثانویه به مجذوب نماینده تر شدن محیط یاری می نماید.

در نهایت، رنگ تأکیدی 10 درصد محیط را به خود اختصاص می دهد. برای مثال، از آن برای کوسن ها، لوازم دکوری، آثار هنری، لامپ ها و چراغ ها استفاده می گردد. رنگ تأکیدی را می توان با توجه به رنگ های به کار رفته در آثار هنری اتاق یا وسایل بزرگ تر محیط انتخاب کرد.

استفاده از قانون 60-30-10 انتخاب رنگ را آسان نموده و به شما یاری می نماید که یک دکوراسیون چشم نواز داشته باشید. روش های مختلفی برای انتخاب رنگ های اصلی، ثانویه و تأکیدی وجود دارد. ساده ترین راه این است که به سراغ چرخه رنگ (color wheel) بروید. ترفند دیگری که به وسیله طراحان دکوراسیون استفاده می گردد، انتخاب رنگ به یاری کالیته یا رنگ بندی پارچه ها است. چون طراحان پارچه از قبل با استفاده از این اصول طیف ها رنگی را تعیین نموده اند.

نحوه نقض قانون 60-30-10 در دکوراسیون

استفاده از یک قانون تعیین انتخاب رنگ را به قدری برای شما آسان می نماید که ممکن است تعجب کنید که چرا همه افراد از آن پیروی نمی نمایند. برخی از مردم در ترکیب کردن رنگ ها خارج از چهارچوب فکر می نمایند یا احساس می نمایند که برای بیان ایده های رنگی خود به بیش از سه گزینه احتیاج دارند. در هر صورت، به دلایل مختلف ممکن است بخواهید قانون 60-30-10 را زیر پا بگذارید. خوشبختانه، راه های زیادی وجود دارد که می توانید به یاری آن ها این قانون را نقض نموده و در عین حال تعادل را در ترکیب رنگ دکوراسیون خود حفظ کنید.

نکته اصلی برای آغاز هر پروژه خلاقانه ای این است که قوانین را قبل از نقض کردن آن ها بیاموزید. بنابراین پس از اینکه فرضیه اصلی قانون 60-30-10 را به خوبی درک کردید، می توانید آن را برای خود شخصی سازی کنید. به علاوه، آشنایی با این قانون به شما در یادگیری بایدها و نبایدهای ست کردن رنگ ها یاری می نماید.

روش های مختلفی برای شکستن قانون 60-30-10 وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم.

1. قانون 60-30-10 را به یاری قانون 110 درصد نقض کنید

اگر می خواهید قانون قبلی را زیر پا بگذارید و طرح رنگی خود را ارائه دهید، قانون 110 درصد انتخاب خوبی است. در این قانون، 60 درصد فضا را به رنگ اصلی و 30 درصد آن را به رنگ ثانویه اختصاص می دهید، اما به جای یک رنگ از دو رنگ تأکیدی 10 درصد استفاده می کنید. این قانون زمانی به کار شما می آید که به بیش از یک رنگ تأکیدی احتیاج دارید.

2. از یک رنگ برای طراحی دکوراسیون بهره ببرید

وقتی از یک رنگ برای طراحی فضای زندگی خود استفاده می کنید، به جای اینکه سه رنگ مجزا داشته باشید، رنگ های اصلی، فرعی و تأکیدی شما از سایه های مختلف یک رنگ واحد تشکیل می شوند. برای مثال، می توانید رنگ خاکستری خنثی را به عنوان 60 درصد رنگ اصلی در نظر بگیرید، سایه تیره همان خاکستری را به 30 درصد رنگ ثانویه خود اختصاص دهید و سایه کم رنگ خاکستری را به عنوان 10 درصد رنگ تأکیدی انتخاب کنید. استفاده از یک طرح تک رنگ برای دکوراسیون می تواند آرامش بخش باشد.

3. قانون خودتان را بنویسید

اگر به انتخاب های جسورانه علاقه دارید یا دوست ندارید اتاقی بیش از حد متعادل داشته باشید، زمان آن فرا رسیده است که فرمول خودتان را بنویسید. برای مثال، اگر فکر می کنید قانون 30-30-20-20 برای شما مناسب است، آن را امتحان کنید. ذکر این نکته لازم است که توجه به تعادل رنگ در فضا مهم است. هنگامی که از وزن بصری نسبت های رنگی مختلف مطلع شدید، می توانید قوانین رایج را زیر پا بگذارید و به ترکیب رنگی برسید که برای شما مناسب است.

کلام پایانی

قانون 60-30-10 برای مواقعی که در ترکیب کردن رنگ ها دچار سردگمی می شوید، گزینه خوبی است. این قانون به شما یاری می نماید که از رنگ های مختلف با نسبت تعیینی در دکوراسیون خود بهره ببرید. بعلاوه می توانید کمی پا را فراتر گذاشته و با تغییراتی که در این قانون ایجاد می کنید، خلاقیت خود را در ارائه رنگ ها نشان دهید.

منبع: thespruce

منبع: دیجیکالا مگ

به "قانون 60، 30، 10 چیست و چگونه از آن در انتخاب رنگ دکوراسیون استفاده می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون 60، 30، 10 چیست و چگونه از آن در انتخاب رنگ دکوراسیون استفاده می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید