دیاسپورا روایت یک رویداد فرهنگی خفته

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، دوست داشتن وطن، از نشانه های ایمان است روایتی که نشان از اهمیت وطن و وطن دوستی دارد.

دیاسپورا روایت یک رویداد فرهنگی خفته

هنوز هستند افرادی که به ناچار یا به دلایل مختلفی دست به کوچ از وطن خود می زنند؛مانند دیاسپورا یا همان جوامع دور از وطن . افرادی که با خروج از یک جغرافیا در اصل می توانند فرهنگ، قومیت و هنجارهای کشور مبدا را نیز جا به جا نمایند.

موضوعی که مریم خالقی نژاد، پژوهش گر روابط بین الملل درباره آن گفته است که: دیاسپورا را بخشی از مردم که در خارج از وطن خود زندگی می نمایند، می دانند. فیونا ادامسون و مارک اندرسون دیاسپورا را پیامد محیط فراملی می دانند که از طریق مکانیزم ایجاد هویت استراتژیک و از طریق گروه های نخبه ایجاد می گردد. ابن خلدون نیز معتقد است در دیاسپورا پیوندها و تعلقات با سرزمین اصلی خود همچنان برقرار است.

او البته این را هم گفته است که این افراد نوعی ظرفیت فرهنگی نیز برای کشور مبدا محسوب می شوند.دیاسپورا هنگام مهاجرت ارزش های فرهنگی و تمدنی خود را هم چنان حفظ خواهند کرد چه بسا بسیاری از این دیاسپوراها منجر به ترویج آداب و رسوم خویش در منطقه ای که سکنی گزیده اند، شده باشند. بنابراین در قالب و منظره پارادیپلماسی دیاسپورا یک ظرفیت پارادیپلماتیک محسوب می گردد که توانایی تقویت و ترویج اشتراکات فرهنگی را در سرزمین دیگر داراست؛ علاوه بر این از نظر مالی نیز ظرفیت بسیار مناسبی در برقراری روابط مالی با همنوعان شان را خواهند داشت

حالا ما در آستانه یک رویداد مهم بین المللی قرار داریم رویدادی به نام جام جهانی که در آن کشورهای بسیاری سهیم هستند. اما سوال اینجاست که حضور ایران در قطر و از همه مهمتر دیاسپورای ایرانی در قطر چه فرصت های فرهنگی می تواند برای کشورمان به ارمغان بیاورد؟

خالقی نژاد در این باره گفته است: گفتیم که دیاسپورا هنگام مهاجرت ارزش های فرهنگی و تمدنی خود را هم چنان حفظ خواهند کرد چه بسا بسیاری از این دیاسپوراها منجر به ترویج آداب و رسوم خویش در منطقه ای که سکنی گزیده اند، شده باشند. بنابراین در قالب و منظره پارادیپلماسی دیاسپورا یک ظرفیت پارادیپلماتیک محسوب می گردد که توانایی تقویت و ترویج اشتراکات فرهنگی را در سرزمین دیگر داراست؛ علاوه بر این از نظر مالی نیز ظرفیت بسیار مناسبی در برقراری روابط مالی با همنوعان شان را خواهند داشت.کمااینکه اکنون این جوامع دور از وطن از قدرت های فرهنگی و مالی و لابی گری مناسبی در بسیاری از نقاط جهان برخوردار هستند.

حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در این زمینه می گوید: با توجه به اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص قطر در سالهای اخیر به علت برخورداری از ثروت ناشی از گاز و احتیاج به نیروی انسانی بخشی از ینروی انسانی مورد احتیاج خود را ار خار از این کشور تامین کند از همین رو دز آنا دیاسپورایی شکل گرفت که بخشی از انها ایرانی الاصل هستند و یک جامع قوی ایرانی در این کشور شکل گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت هایی که آنها دارند و بعلاوه محدودیت های قانونی که در این کشور وجود دارد مهاجران فعالیت های چندانی در زمینه سیاسی و اجتماعی ندارند و بیشرین بعد فرهنگی در اینجا وجود دارد. برای مثال دیاسپورا در این کشور توانستند بخشی از فرهنگ ایرانی را در این کشور پیاده نمایند و در لایه های همکاری های فرهنگی دو کشور باشند و به نوعی بسیاری از مسائل فرهنگی ایران نظیر سبک زندگی و غذاهای ایرانی رواج یابد؛ علاوه بر این بسیاری از این افراد در ارکان مختلف حکومت قطر وجود داشته باشند و باعث شده اند تا روابط ما با قطر روابط متوازنی باشد.

آجرلو اعلام کرد: بعلاوه ایرانیان در طبقات میانه در قطر حضور دارند و این افراد به علت کسب و کارهای خاص از استحکاک بیشتری با مسافران قطری برخوردارند و می توانند ضمن حمایت از تیم ملی در انتقال فرهنگ شرقی هم موثر باشند که البته بخشی از این اقدامات هدفمند باید از طریق دولت ها صورت بگیرد.

با توجه به این موارد ذکر شده به نظر می رسد که جام جهانی ضمن اینکه یک رویداد فوتبالی است یک رویداد فرهنگی وسیاسی نیز محسوب می شوند که ایران می تواند از آن بهره های بسیاری ببرد.

وبلاگ آریابلاگ سیاسی سیاست خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دیاسپورا روایت یک رویداد فرهنگی خفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیاسپورا روایت یک رویداد فرهنگی خفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید