جسم های بی رمق، روی جایگاه های آرگونومی، نیازتحرک و سلامت بانوان نیازی ضروریست

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، اگر جایی سوال گردد که برای سلامت بانوان چه کار هایی باید انجام دهیم یکی از مهم تربن موضوعاتی که به ذهن می آید قطعا ایجاد دغدغه سلامت در بانوان است! اما نگاه موشکافانه تر به موضوع نشان می دهد برای اقشار مختلف بانوان باید بستر ها را نیز فراهم کرد!

جسم های بی رمق، روی جایگاه های آرگونومی، نیازتحرک و سلامت بانوان نیازی ضروریست

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ آریابلاگ، هانیه مختاری- خیال می نماید با کش و قوسی می تواند حجم زیادی از خستگی هایش را از جسمش خارج کند. صندلی را به عقب راهی میکند و با کمی زور و این پا و آن پا، بلند میگردد... سی سال خستگی در یک بدن جا نمی گردد... از نظر او شاید هیچ وقت جای هیچ چیزی در زندگی اش خالی نبوده... شاید سالهاست دلِ جسمش برای یک پیاده روی ساده لک زده باشد، اما صدای جسم او به گوشش نمیرسد...

ارتقای سلامت بانوان، در سلامت تمام افراد جامعه موثر خواهد بود

اگر جایی سوال گردد که برای سلامت بانوان چه کار هایی باید انجام دهیم یکی از مهم تربن موضوعاتی که به ذهن می آید قطعا ایجاد دغدغه سلامت در بانوان است! اما نگاه موشکافانه تر به موضوع نشان می دهد برای اقشار مختلف بانوان باید بستر ها را نیز فراهم کرد! برای مثال آیا تا به حال تصمیم قطعی و جدی برای بانوان شاغل در شغل های مختلف گرفته شده است؟

بانوان به واسطه نقش محوری که در خانواده دارند، در حفظ سلامت جسمی و روانی اعضا بسیار تاثیر گذارند. بدون تردید هر اقدامی برای حفظ و ارتقای سلامت زنان، در سلامت تمام مردم جامعه موثر خواهد بود. در واقع زنان شاغل دوشغله هستند، یکی کار در بیرون از منزل و دیگری کار در منزل؛ و این موضوع را بیش از پیش دشوارتر می نماید! عارضه کمبود وقت موضوعیست که گریبانگیر این دسته از بانوان می گردد.

احتیاجتحرک و سلامت بانوان احتیاجی ضروریست

طی صحبتی که با خانم مهین فرهادی زاد معاون توسعه بانوان وزرات ورزش و جوانان شد، او در رابطه با فعالیت های ورزشی بانوان شاغل اشاره داشت:در گذشته نه چندان دور در حوزه ورزش زنان آیین نامه ای تنظیم شده بود در رابطه با اینکه نمایندگانی از سایر دستگاه ها در شورایی به نام شورای ورزش کارکنان حضور داشتند و فعالیت های ورزشی کارکنان دولت در سطح ملی در این شورا هماهنگی میشد و در سطح دستگاهی هم با همکاری دستگاه های مختلف فعالیت های ورزشی با توجه به امکاناتی که در آن دستگاه ها مهیا بود، انجام میشد.

اما در این میان مسائلی هم به وجود می آمد مثلا محدود کردن زمانی تاثیر مثبتی ندارد اگر زمان برگزاری ورزش بانوان در ساعات اولیه صبح باشد ممکن است بعضی تمایل داشته باشند در ساعات دیگر روز فعالیت داشته باشند؛ و یا ارگان ها و نهاد ها نگاهشان این است که بعد از ورزش کردن در ساعات اداری برگرداندن کارکنان به محیط و جو کاری، راحت نیست. بعضی از سازمان ها بودند که ساعات آخر کار را برای ورزش لحاظ نموده بودند که در این زمان بیشتر، آقایان تمایل به ورزش داشتند وبانوان ترجیح میدادند بلافاصله بعد از محل کار به خانه برگردند و در کل هر کسی زمان خاص خودش را مطلوب می دانست. مشکل دیگر ساعت مقرر شده قانون کار هست و در صورتی که ما ساعاتی در روز را برای ورزش کردن در نظر بگیریم با قانون کار مغایرت پیدا میکند.

فضای بی تحرکی در ایام کرونا باید شکسته گردد

او در ادامه افزود:یکی دو سال آخر نیز خانم ابتکار معاونت محترم رییس جمهور در امور زنان با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان (حوزه معاونت توسعه ورزشی زنان) و سازمان امور استخدامی کشور شرایط فعالیت ورزشی زنان در ساعاتی از روز را پیگیری می نمودند، معذالک اشکالاتی برای اجرایی شدن دارد در هر صورت با همه مسائل ارگان ها و نهاد هاو وزارت خانه ها برای خودشان مکان های مناسب برای فعالیت های ورزشی را دارند و افراد خود را ترغیب مینمایند تا از ساعات فراغت خود استفاده نمایند و در واقع دوره های آموزشی هم دارند و ما هم داریم 6 دوره آموزشی برای سلامت و تندرستی کارکنان به وسیله هماهنگی و همکاری که با مرکز دولتی داشتیم تنظیم کردیم و فایل آن به همه دستگاه ها ارسال شد برای آنکه بتوانند در ارتباط با سلامت و تندرستی خود و به ویژه در دوران کرونا که بعضی فکر مینمایند که همراه با بی تحرکی همراه است، این فضای غلط را شکسته و از سلامت خود مراقبت نمایند.

اجرای طرح غربالگری بانوان شاغل در وزارت ورزش و جوانان

گاهی اوقات مشاهده می گردد بانوان شاغل به دلیل بالا بودن حجم کار توجه مناسبی به سلامت خود ندارند که این مسله خود باعث افزایش بیماری ها می گردد. غربالگری موجب می گردد اگر بیماری وجود داشته باشد به موقع تشخیص داده گردد و با مشاهده عوامل خطر و ارائه خدمات، بیمار طول عمر و کیفیت زندگی طبیعی داشته باشد. غربالگری موجب می گردد اگر کسی فاکتور ها و عوامل خطر بیماری را داشته باشد سریع تر در جهت مداوا و به دست آوردن سلامتی قدم بردارد.

خانم فرهادی زاد در رابطه با اینکه آیا غربالگری سلامت به صورت دوره ای انجام میگیرد یا نه، ذکر کرد:هر دستگاهی برای خودش شرایط خاص خود را دارد، اما برای مثال به ویژه در حوزه بانوان همه ساله غربالگری سلامت زنان به وسیله هماهنگی و همکاری با فدراسیون پزشکی داریم و در طی سال دوبار دیابت فشار خون و سایر بیماری هایی که ممکن است افراد در سنین مختلف به دلایل مختلف و از همه مهمتر بی تحرکی گریبانگیرشان بگردد در این آزمایش ها تعیین شده و به وسیله پزشکانی که در فدراسیون مستقرهستند تدابیر مختلف برای آن ها اندیشیده میگردد و یکی از موضوعاتی که وزارت ورزش و جوانان و حوزه ما پیگیر آن هست، بانوان حتما باید ورزش را در برنامه های خود قرار بدهند تا بتوانند از امراض و بیماری ها دوری نمایند. اما نکته تکمیلی این هست که همه وزارت خانه ها سازمان ها و ارگان ها بیمه تکمیلی دارند که این بیمه تکمیلی به همه افراد این اجازه را می دهد که در سال آزمایش هایی را انجام دهند و براساس آن آزمایش ها مراقبت های لازم را داشته باشند.

تجهیزات موجود در محیط های شغلی باید استاندارد های لازم را داشته باشند

وی در مورد استفاده از ابزار و تجهیزات استاندارد در محیط های شغلی به منظور حفظ سلامتی به این نکات اشاره داشت:استاندارد های لازم فیزیکی برای هر فردی را امروزه میتوانیم با استفاده از وسایلی که قابلیت تنظیمات دارند مهیا کنیم، برای مثال میتوانیم از صندلی هایی استفاده کنیم که هر فردی متناسب با خودش آن را تنظیم کند. اما در مواردی هم افرادی هستند که ممکن است دچار دیسک کمر یا گودی کمر باشند که آن ها برای سلامتی خودشان هم که شده باید علاوه بر فراهم کردن امکانات لازم برای خود، تمرینات لازم را هم در جهت اصلاح و بهبود مشکل خود انجام دهند.

از آنجایی که اصولا خانم ها با نگرانی ها و استرس های زیادی دست و پنجه نرم مینمایند و این مسئله در روح و روان آن ها تاثیرگذار است و از آنجایی که زن ستون خانواده محسوب می گردد، ناراحتی و استرس او سریعا به اعضای خانواده منتقل شده و جو خانه را متشنج می نماید پس باید تا جایی که ممکن است در محیط هایی با شرایط مطلوب تر حضور داشته باشد و با چالش های کمتری روبرو گردد. در این رابطه، خانم فرهادی زاد تاوید کردند: توجه باید به رفتار سازمانی و نوع مدیریت اعمال شده در هر دستگاه باشد و اینکه گاهی مدیران در اعمال مدیریت، رفتاری را در سازمان ترویج میدهند که همراه با استرس و اضطراب همکاران می باشد و گاهی مدل رفتاری همراه با آموزش، آرامش و تشویق و ترغیب است و گاهی هر دو این روش ها با هم اعمال می گردد، بستگی به محیط کار هم دارد، ولی در هر صورت، جایی که افراد یک سازمان در محیطی همراه با آرامش به فعالیت بپردازند، بهره وری بیشتری را شاهد خواهیم بود. ممکن است در بخشی از سازمان اشکالاتی هم وجود داشته باشد که با تعامل و آموزش سعی در رفع کردن آن اشکالات می گردد.

با توجه به این نکات میتوان نتیجه گرفت که به دلیل نقش حساس زن و موقعیت و صندلی بسیار با اهمیت او در سلامت و سازندگی خانواده و جامعه، مراقبت و توجه به احتیاج های جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی و معنوی او نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و دقت بیشتری را می طلبد و زنان در صورتی می توانند از سلامت روان برخوردار باشند و خانواده تحت پوشش خود را به خوبی مدیریت نمایند که از توانمندی ها و امکانات لازم بهره مند شوند و آرامش روان داشته باشند. علاوه بر این ها ورزش کردن هم به صورت مستمر و منظم به عنوان یک نسخه رایگان برای سلامت زنان به حساب می آید و بر اساس دستور العمل مرکز بین المللی پیشگیری و کنترل بیماری ها، همه افراد بزرگسال باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش و فعالیت فیزیکی با شدت متوسط داشته باشند. اما اغلب افراد به ویژه زنان از ورزش کردن سرباز می زنند. عدم تحرک و فعالیت فیزیکی خطر ابتلا به مرگ زودرس، سکته مغزی، افسردگی، بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و بعضی سرطان ها را در بزرگسالان افزایش می دهد.

ضمناً از آنجا که زنان شاغل در سنگر خانواده نیز باید تمام و کمال به وظایف خود بپردازند و مانند زنان خانه دار به تمام مسؤولیت های یک کدبانو عمل نمایند و با مخاطرات شغلی نیز در محیط کار رو به رو می شوند، همچنین شرایط روحی روانی آن ها با مردان متفاوت است بیشتر دچار فرسودگی شغلی می شوند و اثرات مخرب آن را تجربه می نمایند. مخاطرات شغلی یکی از مهمترین عواملی است که در حطه سلامتی خانم های شاغل باید به آن توجه گردد. فرسودگی شغلی اثرات مخربی بر بهداشت و سلامت روان خانم های شاغل بر جای گذاشته و موجب می گردد مسائل جسمی نیز در آنان افزایش یابد. بهترین راه چاره به حداقل رساندن مسائل شغلی خانم ها در محیط کار آنان است که باید توسط مدیران طراحی و اجرا گردد.

حرف آخر اینکه...بهتر است مسئولین ادارات و سازمان ها با درنظر دریافت اهمیت مسئله حفظ سلامتی کارمندان و کارکنان خود، با برنامه ریزی دقیق و اختصاص زمان و مکان برای ورزش نیرو ها زمینه ورزش کردن آن ها را فراهم نمایند. همچنین مسئولین وظیفه دارند با برگزاری جلسات توجیهی، کارمندان و کارکنان خود را برای ورزش کردن و حفظ سلامتی توجیه نمایند. البته در مقابل، کارمندان و کارکنان هم باید به سلامتی خود اهمیت داده و از زمان و مکان های اختصاص داده شده برای ورزش در ادارات مربوطه، نهایت استفاده را بنمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جسم های بی رمق، روی جایگاه های آرگونومی، نیازتحرک و سلامت بانوان نیازی ضروریست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جسم های بی رمق، روی جایگاه های آرگونومی، نیازتحرک و سلامت بانوان نیازی ضروریست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید