تولید اتوبوس آمبولانس ملی نتیجه اعتماد به توان داخلی

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، آبان 99 در همین صفحه در گزارشی از توانایی ساخت آمبولانس در خودروسازی های داخلی گفتیم و از لزوم اعتماد به دانش و توان مهندسان ایرانی. تا این که هفته پیش شاهد رونمایی از اتوبوس آمبولانس داخلی با حضور رئیس اورژانس کشور بودیم.

تولید اتوبوس آمبولانس ملی نتیجه اعتماد به توان داخلی

5 از یک سو متأسفانه و خوشبختانه شواهد نشان می داد با ادامه تحریم های ناجوانمردانه، حالا سازمان های مختلف کشور و از جمله اورژانس با روی گشاده تری از محصولات تولید داخل استقبال می کنند زیرا اتوبوس آمبولانس هایی که تا به امروز در کشور مورد استفاده قرار می گرفت، اتوبوس های وارداتی یا مونتاژشده بوده که در داخل کشور برای مصرف آمبولانسی، کاربری سازی می شدند.

اکنون پرسش دقیق این است که چه تحولی در تولید اتوبوس آمبولانس در کشور اتفاق افتاده که از مونتاژسازی به تولید ملی این محصول رسیده ایم. مسؤولان طرح اتوبوس آمبولانس رونمایی شده در منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز می گویند این اولین اتوبوس آمبولانس کاملا ملی تولید شده در کشور است.

مهندس جواد توسلی مهر، مدیر عامل ایران خودرو دیزل با بیان این که ساخت اتوبوس آمبولانس برای اولین بار در کشور به صورت داخلی سازی اتفاق می افتد، به جام جم گفت: این اتفاق حاصل اعتماد اورژانس کشور به صنعتگران داخلی و ایران خودرودیزل است که متعاقب آن یک تفکر جهادی در مجموعه ما شکل گرفت و به سرعت درگیر کار شدیم. ما زمان ساخت نمونه اولیه را سه ماه اعلام کرده بودیم، اما طی 35 روز با کار شبانه روزی به صورت سه شیفت، این نمونه آماده و تحویل اورژانس شد. همدلی، انسجام و وفاقی که بین مجموعه های ایران خودرو دیزل رخ داد منجر به این اتفاق بزرگ، آن هم بعد از 9 سال که تولید اتوبوس در این مجموعه متوقف بود، شده است که یکی از نیازهای راهبردی اورژانس کشور را تامین می کند. به طوری که در حال حاضر روزانه دو تا سه دستگاه اتوبوس آماده و تحویل داده می شود.

اتوبوس آمبولانس؛ نیاز جاده های طولانی

رئیس هیات مدیره شرکت کاربری ساز اتوبوس آمبولانس که وظیفه تغییر کاربری اتوبوس به آمبولانس را به عهده دارد هم با اشاره به این که در کشورهای اروپایی به خاطر فواصل نزدیک شهرها و درنتیجه فواصل نزدیک مراکز درمانی، اتوبوس آمبولانس چندان پرمصرف نیست، ادامه داد: در ایران به خاطر جاده های طولانی، فواصل زیاد مراکز درمانی و همچنین آمار سوانح و تصادفات جاده ای که کمی بیشتر از استاندارد جهانی است، یک اتوبوس آمبولانس می تواند کار حداقل 9 آمبولانس را همزمان انجام دهد. بنابراین ایران شاید یکی از پرمصرف ترین کشورهایی است که به اتوبوس آمبولانس نیاز دارد.

در مورد ویژگی ها و مزایای این اتوبوس آمبولانس از مدیرعامل ایران خودرو دیزل پرسیدیم که در پاسخ بیان نمود به لحاظ ارزبری حدودا قیمت اتوبوس مشابه خارجی بالای 300 هزار یورو است، اما این اتوبوس با ارزبری 33 هزار یورو در ایران ساخته شده است. قیمت تمام شده آن هم نصف قیمت تمام شده خارجی است و به شکلی می توان گفت حدود 270 هزار یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است. وی ادامه داد: طراحی، سیستم شاسی، اتاق، محور و موتور اتوبوس کاملا داخلی است و تنها یکی دو قطعه از این اتوبوس مانند گیربکس آن وارداتی بوده که هنوز به فناوری تولید آن دست پیدا نکرده ایم. این اتوبوس روی پلتفرم اتوبوس های داخل شهری که شهرداری از آنها استفاده می کند، ساخته شده که با توجه به نیاز اورژانس، طراحی آن تغییر کرده است.

ثمره تعامل سه جانبه

رئیس هیات مدیره شرکت کاربری ساز اتوبوس آمبولانس هم با بیان این که این شرکت در گذشته هم برای سازمان های گوناگون اعم از شرکت های معدنی، هلال احمر و وزارت بهداشت اتوبوس آمبولانس هایی بسته به موارد مصرف شان را کاربری سازی کرده است، گفت: از آنجا که متولی استفاده از اتوبوس آمبولانس اورژانس کشور است، تیمی متشکل از تکنیسین های اورژانس به اجماع نظری در مورد تعداد تخت ها، نوع تجهیزات، میزان منبع آب یا فاضلاب، میزان سرمایش و گرمایش و همین طور استراحتگاه پرسنل رسیدند و ثمره آن اتوبوس آمبولانسی شد که مشاهده می کنید. شرکت ما به نام کاربری ساز و ایران خودرو به نام شاسی ساز و اورژانس به نام مصرف کننده به تعامل سه جانبه ای رسیدیم تا این پروژه به خاتمه برسد.

وی ادامه داد: ما علاوه بر ساخت آمبولانس، سه تجهیز اصلی آن یعنی ساکشن، کیف امداد و نجات و انواع برانکاردهای مورد استفاده در آمبولانس را هم تولید می کنیم. بیشتر تجهیزات الکترونیکی هایتک استفاده شده در این اتوبوس آمبولانس که مانند تجهیزات یک آی سی یو است هم در شرکت های داخلی تولید می شود. این اتوبوس را باید یک بیمارستان کوچک سیار درنظر بگیریم. بنابراین زیرساخت های اکسیژن، برق، سرمایش و گرمایش و تهویه آن در این شرکت طراحی و انجام می شود و برخی تجهیزات را هنگام تحویل به اورژانس روی آن نصب می کنیم و برخی تجهیزات را هم خود اورژانس بعد از تحویل روی زیرساختی که آماده کرده ایم نصب می کند، اما عمده کار ما آماده سازی زیرساخت برای نصب تجهیزات است.

ظرفیت تولید 5000 اتوبوس در سال

در مورد چشم انداز تولید این اتوبوس آمبولانس از مدیر عامل ایران خودرو دیزل پرسیدیم که در پاسخ گفت: اکنون روزانه دو سه دستگاه اتوبوس را برای تجهیزشدن آماده می کنیم و از آنجا که قرارداد ما با اورژانس تعداد 20 دستگاه تا 15 شهریور است، امیدواریم هر 20 دستگاه را تا آن تاریخ تحویل اورژانس دهیم. البته طبق گفته مسؤولان اورژانس نیاز این مجموعه 100 دستگاه است که به تدریج و هر بار قرارداد 20 دستگاه بسته می شود. هرچند ما ظرفیت تولید 5000 دستگاه اتوبوس در سال به صورت کار سه شیفت را داریم. همچنین مدیریت صادرات ایران خودرو دیزل هم فعال شده و اگر مشتری در کشورهای منطقه پیدا شود، می توانیم این محصول را صادر کنیم. زیرا قیمت محصول ما نسبت به محصول مشابه خارجی بسیار پایین تر است. به همین دلیل خرید آن برای کشورهای خارجی توجیه اقتصادی دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت کاربری ساز آمبولانس هم با اعلام این مطلب که از زمانی که ما شاسی اتوبوس آمبولانس را تحویل می گیریم، می توانیم به طور میانه هفته ای یک دستگاه را تحویل دهیم، به جام جم گفت: کاربری سازی 20 دستگاه اتوبوس آمبولانس در شرکت ما تقریبا چهار ماه طول می کشد.

اعتماد به ما، حمایت از ماست

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به این که تنها حمایت مورد نیاز، اعتماد به صنعتگران داخلی است و اگر به شرکت های تجاری ساز اعتماد شود هم از خروج ارز جلوگیری می شود و هم ایجاد اشتغال فراوانی می کند، در مورد تغییرات اجرا شده در اتوبوس آمبولانس و تفاوت آنها نسبت به اتوبوس های شهری گفت: علاوه بر این که ظاهر اتوبوس به کلی عوض شده است، در این اتوبوس ها از موتور 457 بنز با توان 300 اسب بخار، با استاندارد یورو4 به همراه فیلتر دوده استفاده شده، همچنین سیستم ترمز ارتقاء پیدا کرده، گیربکس ها تبدیل به اکولایف ZF شده و 80 درصد جیگ و فیکسچر اتوبوس عوض شده است. البته علاوه بر اینها سسیتم کولینگ موتور به کلی تغییر پیدا کرده و در تولید شاسی، اتاق، تزئینات، برق و الکترونیک (سیستم مالتی پلکس) از فناوری روز اروپا استفاده شده است.

وی در خاتمه این مطلب را هم اضافه کرد که تولید

1000 دستگاه اتوبوس در برنامه ایران خودرو دیزل قرار گرفته است که البته در بحث اتوبوس های شهری چیزی حدود 30 هزار دستگاه اتوبوس نیاز کشور است و اگر همین ظرفیت در اختیار خودروسازان داخلی قرار بگیرد، از خروج ارز جلوگیری شده، اشتغال ایجاد می شود و بازار سرمایه هم حرکت خواهد کرد. اکنون سهم ایران خودرو دیزل در بازار برای 24 روز کاری 111 درصد رشد داشته و تولید ما نسبت به سال قبل 2.6 برابر شده است. این مسأله باعث شده است تا شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو دیزل ظرفیت تولیدشان تا پنج برابر رشد کند.

توسلی مهر شرح داد: معتقدم موتور اصلی تولید، قشر کارگر است که اگر خوب دیده شود، صنعت ما جهش خواهد کرد. در همه صنایع ما ظرفیت بالقوه ای وجود دارد که اگر خوب تدبیر شود، در کمترین زمان جهش خوبی را در صنعت شاهد خواهیم بود.

مهدی یکه سادات - دانش / روزنامه وبلاگ آریابلاگ

منبع: جام جم آنلاین

به "تولید اتوبوس آمبولانس ملی نتیجه اعتماد به توان داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید اتوبوس آمبولانس ملی نتیجه اعتماد به توان داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید