برادران لیلا با فکر های فقیر و شکم های خالی به جایی نمی رسند

به گزارش وبلاگ آریابلاگ، برادران لیلا فیلم بحث انگیزی است که مهم ترین محتوای این بحث ها، نگرش فیلم ساز به فقر در جامعه امروز است. موافقان و مخالفان فیلم درباره این موضوع بسیار سخن گفته اند. آیا فقر بهانه فیلم برای داستان پردازی است یا مضمون آن.

برادران لیلا با فکر های فقیر و شکم های خالی به جایی نمی رسند

گروه فرهنگ و هنر وبلاگ آریابلاگ/ جمال رهنمایی /روانشناس تحلیلی: برادران لیلا ساخته سعید روستایی قبل از هر چیز را درباره فقر، نابرابری و چرخه پیچیده ای است که فلاکت و فقر را به وجود آورده و آنرا تشدید می نماید. فقیر به عنوان فردی که از پس تامین نیازهای اولیه خویش از قبیل خوراک مسکن و سایر نیازهای فیزیولوژیک و روانی خویش بر نمی آید در چرخه ای گرفتار می گردد که از یک سو این کمبودها مانع رشد انسانی و اجتماعی او می شوند و از سوی دیگر برآورده نشدن این نیازها به فقربیشتر و تشدید رشد یافته نیافتگی او می انجامد.

خانواده آقای جورابلو وصله ناجور خاندان جورابلو هستند. پدری متوهم و معتاد که خانواده او نیز مانند خودش در گودال فقر فرو رفته اند و درک درستی از وضعیتی که در آن گرفتار شده اند راندارند. این فقر باعث تبعیضی دردناک نیز شده است این خانواده فقیر نانی برای خوردن، شغلی برای پول درآوردن و احترامی برای افتخار کردن به آن ندارد. از سوی دیگر آنها روش هایی که منجر به فراوری ثروت می گردد را نیز فرا نگرفته اند و هنگامی که لیلا با یک فرصت طلایی برای به دست آوردن سهمی از این زندگی به سراغ برادرانش می رود آنها از درک اهمیت و فرایند این فرصت عاجزند. منوچهر که به خیال خودش راه کسب ثروت را فرا گرفته، در واقع طعمه مناسبی برای پولدار کردن دیگران است و در نهایت گرفتار کلاه بردارانی می گردد که یک دفتر شیک را با دارایی منفی کلانی به او واگذار می نمایند و او که در سراشیبی تند سقوط افتاده، چاره ای جز فرار ندارد. .علیرضا نیز با آنکه به لقمه نانی از کارگری قناعت نموده در طوفان کلاهبرداری بزرگتری که به وسیله مدیران کارخانه اجرا شده مانند پر کاهی خرد می گردد.

تمام مهارت برادر بزرگ خانواده برای پول درآوردن نیز محاسبه زمان اضافه برای گرفتن پول اضافه بابت نظافت دستشویی پاساژ از کسانی است که در تنگنای قضای حاجت هستند. برادر کوچکتر نیز ترجیح می دهد به جای نیرومند ساختن افکار خویش با تقویت عضلات خود و تماشای مسابقات بوکس و همزاد پنداری با قهرمانان حداقل در ظاهر و اندام قهرمان باشد.

صدای ضعیف عقلانیت نیز که از لیلا بلند است در مقابل این همه توهمات و نادانی ها در نهایت به جایی نمی رسد. او حتی در مقابل پدر که می خواهد تمام دسترنج سالیان خود را فدای احترامی بکند که ندارد و شایسته آن هم نیست، می ایستد اما در نهایت راه به جایی نمی برد و مصیبت تورم لحظه ای که گریبان همه مردم رادر این سالها گرفته با شیادی پدر و سواستفاده از احساسات اعضای خانواده همراه شده در نهایت پس انداز همه اعضای خانواده را برباد می دهد.

فقر و تبعیض یکی از چند معضل بزرگ جامعه ایرانی در طول حیات خودش بوده است. این فقر از یک سو به علت ساختار قدرتی است که با توزیع نابرابر ثروت به جنگ با فقرا پرداخته و از سوی دیگر به علت ناتوانی ذهنی فقرا در فهم دلایل اصلی و تداوم آن است. فیلم برادران لیلا به هر دو عامل پرداخته است. دلایل ناتوانی ذهنی در تحلیل های غلط تمام اعضای خانواده به جز لیلا در سرتاسر فیلم بیان می شوند و ما سکانس های درخشان واکاوی این دلایل، در گفتگوهای لیلا و علیرضا که روی پشت بام یک گفتگوی خواهر و برادری دارند بیان می گردد. علیرضا از موفقیت گریزان است و از آن می ترسد و خودش را لایق زندگی خوب نمی داند. او از زندگی خوب می ترسد و هنگامی که شرایط خوبی برایش فراهم می شوند آنها را پس میزند. این ذهنیت، یک ذهنیت فقیر است. ذهنی که فاقد توانایی فهمیدن است و همچون شکم فقرا خالی است.

سیاست های نادرست حاکمان و عملکرد نادرست فقرا دلایل اصلی فقر هستند اما آنچه در عمل اتفاق می افتد تاوانی همیشگی است که فقرا بابت آن پرداخته اند. به نظر می رسد خروج از این چرخه با آگاهی از عملکرد آن امکان پذیر است هنگامی که به درستی وزن تأثیر تصمیمات حاکمان و خودمان را در رنجی که می بریم تشخیص داده باشیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "برادران لیلا با فکر های فقیر و شکم های خالی به جایی نمی رسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برادران لیلا با فکر های فقیر و شکم های خالی به جایی نمی رسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید